RSS

Bokstäverna smyger sig på

29 Jan

Sedan början av hösten har det kunnat bli en hel del bokstäver i mjukost på mackorna. Vi har också läst lite böcker och fört en dagbok när vi varit i skogen. Men vi har inga bokstäver på väggarna, vilket annars är vanligt, och vi har inte satsat något på att direkt leka skola. Ändå smyger nu bokstäverna i på avdelningen.

Det är nu många av barnen som börjar få kläm på första bokstaven i sitt namn. Och en del kan alla bokstäverna i namnet. Men i veckan tappade jag ändå hakan.

Vi har nu fått in fyra nya kompisar som är 1 år. De andra barnen är mellan 2½ och 3½ år. Och det var två flickor som har sina hyllor bredvid varandra som började prata om namnlapparna på hyllorna, allt medan de klädde av sig ytterkläderna.

Den äldre flicka, som fyller 3 om någon månad, pekade på sitt eget namn och sedan på kompisens. Båda var överens om vad som stod på namnlapparna. Men sedan gick hon över till hyllan bredvid. Med hjälp av fingret pekade hon på de fyra bokstäverna och fick alla rätt! Hon gick då vidare ytterligare en hylla och även det namnet på fyra bokstäver klarade hon! Jag hade inte sett den komma.

Flickan verkade inte klara av att läsa ut vilka namn det var, men alla bokstäverna fixade hon klockrent. Båda namnen var på nya kompisar, så när hon väl har förstått vilka kompisar det är, då förstår hon nog vilka namn det är.

Hur mycket den några månader yngre kompisen hängde med, är svårt att säga.

Det här styrker mig lite i tanken att vi inte behöver kopiera den riktiga skolans arbetssätt när det gäller vare sig matematik eller läs- och skrivinlärning. Man kan hitta mer barnnära sätt, där vardagen och meningsfulla sammanhang är viktiga inslag.

Jag skulle inte vilja kalla det som just den här flickan gjorde för lek. Det är ju annars den ”metod” som man rekommenderar och som man tror barn tillämpar. Här handlar det mera om att tolk och skapa mening i det som finns runt omkring. Hon har förstått vissa koder.

Nu behöver inte det här innebära att hon lär sig läsa på sin 3-årsdag. Det kan säkert dröja. Men hon har definitivt tagit ett första steg.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 29 januari 2011 i Jobbet, pedagogik

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Bokstäverna smyger sig på

  1. Morrica

    29 januari 2011 at 18:12

    Sa hon namnen på bokstäverna eller kopplade hon grafemen till fonemen? Inte för att det ena eller det andra är rätt, utan bara för att jag blir så nyfiken på processen hon befinner sig i.

     
    • Maths

      29 januari 2011 at 18:25

      Hon sa namnen på bokstäverna. Jag kunde inte uppfatta något ljudande. Det jag tänkar är att om hon hade ljudat, då hade hon kanske förstått vilka namn det var. Eller?

       

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: