RSS

Tips till Folkpartiet om hur man skapar nobelpristagare

23 Jan

Folkpartiet och utbildningsministern har som mål att skapa fler svenska nobelpristagare. Skola i förskolan och elitskolor är två av recepten. Men frågan är om de inte satser lite väl mesigt. Kineser är väldigt framgångsrika när det gäller utbildning och nu har Tigermamman beskrivit varför kinesiska mammor är så framgångsrika uppfostrare.

Här det också elitsatsning och ett ensidigt fokus på framgång i studier. Det gäller även satsningen på att kunna spela ett instrument. Timmar av studier, inga datorspel och inget TV-tittande. Inte ens några kamratkontakter. Och visst ger det resultat. Inget mesigt snack om omsorg här inte! Människa blir man när man har framgång.

Så min uppmaning till Folkpartiet är: satsa fullt ut! Låt svenska mödrar var hemma och drilla sina barn så de klarar sig i skolan. Bara MVG är det som gäller. Då kan ni avveckla barnomsorgen helt och sänka skatten för oss alla. Må tuffaste mamma vinna! För vi fäder ska jobba, för att kunna bekosta barnens skolgång.

Hoppas ni andra förstår min ironi.

Uppdatering 110612
I DN skriver Nina Björk om Tigermamman och hon sätter fingret på vad det handlar om: att slita sönder ett samhälle med konkurrens. Att inte ta hänsyn till det mänskliga, utan bara tillåta det bästa, vinnaren. Alla andra är ingenting. Är det ett sånt samhälle vi vill ha? Är det den typen av omsorg för barn vi vill ha? Ska vi även inrätta vår så kallade förskola utifrån det? Det senaste är någon som öppet ventilerar tanken på skolplik från 3 år.

Annonser
 
2 kommentarer

Publicerat av på 23 januari 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Tips till Folkpartiet om hur man skapar nobelpristagare

  1. janlenander

    23 januari 2011 at 19:47

    ”Nathan Söderblom stod och åt till bords” och så blev han nobelpristagare var ett av visdomsorden från min filosofilärare. Tigermammor kan säkert skapa nobelpristagare men det finns säkert andra sätt också.

    Vi ska förstås följa lagar och regler från Björklund men jag tycker det finns en tendens till att övertolka det han säger.

    Det känns som att förskolärare borde formulera och kommunicera mer kring vad som egentligen är viktigast att lära ut. Mina döttrar lärde sig inte läsa förrän i ettan men de blev ändå bland de barn som snabbast blev duktiga på att läsa. Jag tror vi ska försöka bromsa den här tävlingen mellan föräldrar om tidigare och tidigare läsning för jag tror att annat är viktigare när man är riktigt liten.

     
    • Maths

      23 januari 2011 at 21:14

      Visst kan det bli lite väl orättvist, det håller jag med om, men det känns som om det är mer än en tendens det där med elitsatsning.

      Tyvärr är det inte vi som sätter agendan när det gäller vad som är viktigt att lära ut. Det gör regering och riksdag. Och underlaget kommer från pedagogikforskare och experter.

       

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: