RSS

Skäggig dagisfröken undrar vad förskola är

22 Jan

Janne, den skäggiga dagisfröken, har skrivit ett viktigt inlägg. Han inbjuder till en diskussion om vad förskola egentligen är. Ja, vad är grunden för vår verksamhet? Och var går skiljelinjen mot en renodlad skola?

Den här typen av ontologiska frågor är viktiga och något som väl alla måste brottas med på något sätt. Varför finns vi och vad är det tänkt att vi ska göra? För att hitta en riktning i sitt arbete måste man ha någon form av svar på de här frågorna.

För det mesta är folk inom barnomsorgen mest praktiskt inriktade, så den här typen av frågor anses väl som lite flummiga, ogripbara och något man inte behöver befatta sig med. Men i praktiken skaffar man sig ändå en uppfattning om vad man egentligen ska syssla med, så varför inte fördjupa sig i frågan.

Själv brottades jag mycket med de här problemen när jag kom ut som förskollärare 1999. Så början av 2000-talet läste jag skollagen och läroplanen, som var nya för oss då. Jag läste organisationsteori för att förstå organsisationer i stort och grupppsykologi. För jag kände att utbildningen hade inte gett mig någon som helst ingång i de här frågeställningarna. Där fanns helt enkelt bara verksamheten och även om vi läste barnomsorgens historia, så kom vi aldrig in på de djupare och mer intressanta frågorna där man kunde få perspektiv på det vi skulle göra. Allt var ganska enkelspårigt och dogmatiskt.

Nu fick inte Stockholms Universitet rätt att examinera lärare, men jag hoppas att de kommer igen och då har kurser där man tar sig ann de här frågorna. Och då inte på ett politiskt korrekt sätt, utan mer för att belysa olika infallsvinklar. För barnomsorgens ontologi kan vi behöva ta ställning till för att hitta en vettig riktning i vår utveckling.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 22 januari 2011 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

8 svar till “Skäggig dagisfröken undrar vad förskola är

  1. Morrica

    22 januari 2011 at 12:58

    Är det inte så att det är rätt viktigt att understryka att förskola varken är barnomsorg eller skola, trots att den ingår i kedjan som så småningom kan leda fram till nobelpris, som det stod på någon valaffisch?

     
    • Maths

      22 januari 2011 at 15:13

      Jag vet inte riktigt hur jag på ett enkelt sätt ska svara på det. I kölvattnet av myten om det kompetenta barnet försöker man få det till att små barn inte har några omsorgsbehov alls. Det är bara att smacka på med skola (läsa, skriva, räkna, naturkunskap) direkt från 1-årsålder. Så på ett sätt har du rätt, det är så man vill att vår verksamhet ska fram stå idag. Men på ett annat sätt blir det helt fel, för små barn har behov av vuxnas omsorg.

      I den förra skollagen stod det ungefär att vi ”i en pedagogisk verksamhet ska ge barn omsorg och fostran”. Då höll man fortfarande fast vid att barnen behövde även omsorg. Men nu verkar det vara helt borta, ute, och ändå är det samma art av människa på 90-talet som på 50-taler som nu.

      Men kanske vi håller på att närma oss Tigermammans syn på barnuppfostran, även om ingen skulle vara beredd att erkänna det idag.

       
  2. Janne

    22 januari 2011 at 20:21

    Maths, på ett sätt är jag glad att du bekräftar mig och min fråga. På ett annat sätt är det oroande att vi, som båda arbetar i förskolan, ser den här frågan som angelägen.

    Kan inte vi definiera oss själva ordentligt, vem skall då göra det?

     
    • Maths

      22 januari 2011 at 21:37

      Frågan har nog inget givet svar. Svaret skiftar efter historiskt sammanhang. Men både du och jag och alla andra som jobbar i branschen måste på något sätt finna en mening i det vi gör. Varför finns den här verksamheten? Hur är den beskaffad? Hur vet vi att vi lyckas? Det här är en verksamhet som liknar både det som föräldrar gör och har inslag av det man kan hitta inom idrottsrörelsen och skolan.

      I början av 2000-talet funderade jag mycket på det här och fick på ett sätt ett svar som har hjälp mig under de här åren. Men jag måste sätta mig ner och läsa skollagen och reviderade läroplanen för att se vad jag nu har att förhålla mig till. Likaså har mina kunskaper och erfarenheter förändrats något med åren, vilket lätt till att jag måste justera mitt sätt att tänka lite.

       
  3. Janne

    22 januari 2011 at 23:51

    Hur tänker du? Förutom sammanhanget i tid och rum; är ”svaret” en individuell angelägenhet, en lokal fråga eller går det att hitta en definition på svensk förskola som helhet?

    Kan svaret vara olika, beroende på i vilken av dessa kontexter man ställer frågan?

     
    • Maths

      23 januari 2011 at 10:46

      Nej, svaret kan inte bli individuellt. Hur skulle det se ut på en avdelning? Man måste kunna komma överens i arbetslaget om vad syftet är med det man gör. Dessutom ser jag läroplanen som ett försök att samla ihop tänket kring verksamheten på ett sätt så den bli någorlunda likvärdig över hela landet.

      Sedan är det på ett sätt väldigt enkelt. Det är små människobarn du ska ta hand om. Du ska ge dom omsorg och stimulans på ett åldersadekvat sätt. När jag läste förra skollagen, tolkade jag den som att verksamhetsidén var att ”i den pedagogisk verksamhet ge barnen omsorg och fostran”.

       
  4. janlenander

    23 januari 2011 at 19:52

    Ja, jag tror att ni vet vad som är viktigast att lära förskolebarnen och också hur man lär ut det. Det blir spännande att se er börja formulera och kommunicera de tankarna. Precis som andra grupper av lärare behöver förskollärare definiera sitt uppdrag tydligare så omgivningen förstår.

     
    • Maths

      23 januari 2011 at 21:19

      Vi kan bara kommunicera vår syn på saken. Men jag vet inte om vi kan påverka hur en kommande läroplan ser ut. Å andra sidan har vi ett ganska brett uppdrag och är man inte för småaktig från inspektörer och andra, så finns det en viss möjlighet att vinkla verksamheten efter sin egen inriktning, tror jag.

      Sedan måste vi läsa in oss på den senaste forskningen om barn, eftersom det är barnen vi ska ta hand om. Men den inläsningen går lite trögt. Så just nu så brottas vi med det kompetenta barnet.😉

       

Kommentera

 
