RSS

Enkel webbmatte

15 Dec

Det gångna året har för min del handlat mycket om matematik. Jag har jobbat med att förstå vad matematik betyder när man är 1-2 år och lite har det väl klarnat. Nu finns det många elever i den svenska skolan som går ut grundskolan utan förstå tillräckligt mycket. För dessa har man skapat webbmatte.se. Och även vi andra kan bli lite klokare av att läsa det som står där.

Som pedagog är mitt intresse för webbmatte.se att se hur man har definierat innehållet i matematiken för högstadiet och vad eleverna ska tänkas ha förstått när det går ut 9:an. Men när det gäller 1- och 2-åringar finns det mycket annat som i aktualitet och betydelse överskuggar matematiken, men den finns där som en del av livet.

Så vad är det då som tas upp? Man har delat in det hela i fyra grupper med flera delar i varje. Allt illustreras sedan av exempel. Man kommer en bit bort från läroböckerna i matematik med sina sidor upp och sidor ner av övningar. Här gäller det att över huvud taget förstå vad det handlar om.

  • Taluppfattning: naturliga tal, räknesätt och regler, bråk, decimaler, procent och negativa tal.
  • Mätning, rum och geometri: längd, area, volym, skala, tid och hastighet, vikt, vinklar och geometriska begrepp.
  • Mönster och samband: grundläggande algebra, formler och funktioner, ekvationer, koordinatsystem och grafer, samt mönster och proportionalitet.
  • Statistik och sannolikhet: tabeller och diagram, sannolikhetslära.

För alla de olika områdena finns det enklare förklaringar med exempel samt en liten historik. Så har man inte varit speciellt duktig i matte när man gick i skolan och nu har egna barn som man vill hjälpa eller som jag har ett professionellt intresse, då har man mycket att hämta här.

Jämför det här med den tankekarta jag gjorde i våras när jag som mest intensivt höll på med det här.

En tankekarta över matematik för barn på dagis

En tankekarta över matematik för barn på dagis

Nu är tror jag inte att jag ska kunna jobba med det här på dagis. Barnen har inte de intellektuella förmågorna som en 14-åring har när det gäller att förstå den här typen av abstrakt tänkande. Därför faller t ex algebra och ekvationer bort. Men där matematiken möter den konkreta verklighet, där har jag en chans.

En fundering jag har är om det ändå skulle gå att få 5-åringar att förstå principen för algebra och ekvationer. För båda har en konkret bakgrund man skulle kunna anknyta till.

Och jag tänker att innan man närmar sig det abstrakta, i form av grafem, operatorer, formler, ekvationer, så måste man ha konkreta erfarenheter att utgå från. Så kanske skulle högstadieeleverna ha haft nytta av att få högstadiematten som något konkret redan på mellanstadiet?

Hur som helst är mina småttingar väldigt konkreta i sin förståelse av världen. Så det är där jag måste lägga mina samtal om det matematiska: att ge dem en ökad förståelse för och förmåga att bearbeta världen de har omkring sig. Och där är matematiken en metod.

Men varför, undrar nog någon läsare, ska man lära sig högstadiematematik när man arbetar på dagis? Mitt svar är att dels är det faktiskt kul att kunna saker som man ska göra och det höjer min ämneskompetens, dels är det också så att om du verkligen har förstått något så är det enklare att förklara och ge upplysningar som just det här barnet kan tänkas fråga efter. Det här gäller även ämnen som biologi, zoologi, fysik och teknik.

Vill man fortsätta att söka vidare om matematik, har jag hittat en sida med länkar till olika platser om matematik på nätet: www.burkar.nu. Jag har själv inte hunnit utforska den ännu, men det kommer.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 december 2010 i Jobbet, Matematik, pedagogik

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
