RSS

Att vrida många bilder rätt

14 Dec

Efter att ha låtit färgerna torka under många år, tog min fru upp sitt målande i somras. Men den här gången har hon tagit steget ut på nätet med sin konst. Och för att komma dit använder hon dels skannern, dels sin mobitelefonen. Men kameran i mobiltelefonen skapar vissa problem eftersom hon allt som oftast vrider på den när hon ska fotografera sina alster.

Inte mycket till problem, kan man tycka. Men hon upptäcker det när hon ska ladda upp någon bild till Facebook eller Deviantart. Det är då hon upptäcker att bilden ligger ner och kommer att visas liggande på nätet.

Det finns ytterligare några tekniska aspekter som inte är så bra, men de ska jag inte ta upp här. Så arbetsflödet innebär att föra över bilderna via blåtand till min bärbara dator och sedan därifrån till den dator hon använder. Jag är alltså inblandad i det här. Och det gör också att jag nu kan hjälpa henne att rotera bilderna

Lösningen kom jag på när jag tittade lite närmare på Image Magick. Jag var främst intresserad av att se hur man kunde hantera bilder i terminalen.

Image Magick

Image Magick innehåller bland annat två ganska snarlika kommandon: ‘convert’ och ‘mogrify’. Den förra vill inte skriva över originalfilen, men det gör den andra utan att klaga. ‘mogrify’ blir då lite riskigare att använda, eftersom man oåterkalleligen kan förstöra sina bilder.

Men nu till lösningen. Det finns ett alternativ för att autorotera bilder. Eller ska vi säga återställa till den förväntat normala orienteringen. Kommandona ser ut så här och man använder antingen det ena eller det andra.

   convert inbild.jpg -auto-orient utbild.jpg

   mogrify -auto-orient bild.jpg

Jag brukar vara lite försiktig av mig, men här går jag på den enklare lösningen. Tanken är att auto-orientera alla bilder i mappen. Det blir då så här.

   mogrify -auto-orient *.jpg

Och med det kan jag sedan ladda över bilderna till min fru, som slipper otrevliga överraskningar.

Identifiera orienteringen

Hur vet man då att bilden är vriden? Det kan man ta reda på genom kommandot ‘identify’.

identify -verbose bild.jpg | grep Orientation 

Det man vill se nu är ett resultat som det här.

Orientation: TopLeft

Om bilden är vriden kan man få följande resultat.

Orientation: BottomLeft

Installera Image Magick

Image Magick installeras inte automatiskt i Ubuntu, så innan man ger så sig på det här måste man installera paketet ‘imagemagick’. Antingen gör man det via Programcentralen eller Synaptic. Eller så gör man det i terminalen.

sudo apt-get install imagemagick
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 december 2010 i Dator, Media, Terminalen

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
