RSS

Varför byta operativsystem?

01 Nov

Det verkar som om det operativsystemet Windows XP har svårt att dö. Hur Microsoft än försöker få ut sitt nya Windows 7, är det många som håller fast vid XP. Det här tas upp i en artikel på Computer Sweden. Och jag funderar: ja, varför ska man byta sitt operativsystem om det fungerar.

Artikeln handlar en hel del om hårdvara och hur företag har bundit upp sig till webbläsaren Internet Explorer 6. Och det kan nog vara sant för företag, men kanske också för privat personer.

Vad som istället får mig att fundera är följande:

Det främsta skälet som anges för detta är att Windows XP helt enkelt är en utmärkt plattform som fyller användarnas alla behov.

Ja, man kan ju fråga sig. Vad har hänt med operativsystemen sedan 2003? Är det något revolutionerande som gör att man bara måste byta? Stöd för trådlösa nätverk och mobila bredband, visst. Men finns där några grundläggande funktioner som har ändrats? Windows XP har nog det som krävs för ett operativsystem än idag.

Visst kan man ha invändningar mot XP. Det finns en så otrolig mängd buggar och säkerhetshål som man fått täppa till under åren. Och IE 6 borde omedelbart försvinna ut i historiens mörker, eftersom den hindrar utvecklingen av internet.

För en privat person handlar väl bytet mest om att datorn kraschar eller att man måste ha ny hårdvara för att kunna spela de nya spelen.

Själv bytte jag operativsystem för flera år sedan. Då bytte jag till Ubuntu! Och Ubuntu fyller mina behov av ett operativsystem. Jag skulle kunna använda både Mac och Windows, men Ubuntu ger mig en större frihet. Jag behöver inte heller lägga tusenlappar för att få dem.

Funktionsmässigt spelar det ingen roll vilket operativsystem man använder idag. Alla de viktigaste funktionerna finns där. Men för Mac och Windows finns inte den friheten och det mesta kostar.

Säkerhetsmässigt skulle jag snarast välja Mac än Windows. Windows är rent faktiskt det operativsystem som är mest osäkrast att använda idag. Ohyran och botneten slåss för att ta över Windowsmaskiner. Och det gäller även Windows 7.

Men snart ska familjen köpa en ny dator. Den vi ska byta ut har hunnit bli sju år gammal och vi har sluppit kraschade hårddiskar. Det vi då kommer att få är ett nytt operativsystem att hantera, Windows 7. Jag har liksom inget val, eftersom affärerna här i stan inte tycks sälja annat. Och de dataspel som körs här hemma finns inte för Ubuntu. Så det kan behövas 1GB grafikminne och 4GB arbetsminne, samt en hårddisk på 1TB.

OK, jag kommer att ta halva hårddisken till en installation av Ubuntu. Men eftersom det spelas lite dataspel i familjen, så lär Windows få vara kvar.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 01 november 2010 i Dator

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
