RSS

10 år av OpenOffice

13 Okt

Idag är det 10 år sedan kontorssviten OpenOffice.org fanns för nedladdning för första gången. Det som hände sedan här blivit en av framgångs historierna inom inom fri och öppen källkod. Den matchas väl nästan bara av webbläsaren Firefox framgångar inom sitt programområde.

Jag vill på det här sättet gratulera på 10-årsdagen och samtidigt tacka alla de som varit med om att utveckla på programmet för deras fantastiska arbete.

Själv började jag använda OpenOffice.org redan innan. Det var någon gång 1998-1999 då programmet fortfarande hette StarOffice 5.2 och jag hittade det först på nätet och laddade ner det, trots att jag hade en långsam, uppringd uppkoppling till nätet. Jag kunde sedan köpa en bok med CD-skiva. Antagligen var OpenOffice.org det första program jag hade som var fri och öppen källkod.

Sedan dess har det här varit det enda kontorsprogram jag behövt. Vare sig det har varit på Linux eller Windows har jag väl haft var enda version. Den har gott och väl fyllt alla mina behov. Jag har aldrig betalt för ett kontorspaket!

Av en slump, får man väl säga, så har det för någon vecka sedan hänt en del saker kring OpenOffice.org. En del utvecklare har brutit sig loss och istället börjat med utvecklingen av det som ännu kallas för LibreOffice. Än är det väl i stort sett en något modifierad version av OpenOffice.org, men utvecklarna jobbar hårt. Så 10 år efter att programmet blev fritt har det nu blivit två versioner.

Hur det kommer att bli med OpenOffice.org i framtiden, det vet vi inte. Anledningen är att företaget Oracle, som äger märket OpenOffice.org, inte har meddelat vad de tänker göra. Det här var en av anledningarna till att LibreOffice startades.

En kort sammanfattning av OpenOffice.orgs historia kan du, dagen till ära, hitta på wiki.services.openoffice.org.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 oktober 2010 i Dator, OpenOffice

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
