RSS

Ubuntu Maverick Meerkat 10.10 10:10:10

10 Okt

När höstversionen av Ubuntu 2010 nu är här, finns det med lite siffermagi. Versionsnumret består av ettor och nollor och den släpptes vid ett speciellt klockslag, vilket blir följande: 10.10 10:10:10. Lite nördhumor. Kodnamnet däremot är analogt och mer naturligt, Maverick Meerkat. En meerkat är en surikat.

Jag har tittat lite på Meerkat någon vecka nu och kan väl inte se så mycket nytt på ytan. Det mesta är sig likt och jag känner mig hemma. Det som sticker ut mest är väl att Programcentralen fått sig ett ansiktslyft och att man bytt ut F-spot mot Shotwell som fotohanteringsprogram.

Så frågan är om jag ska uppgradera eller inte? Läs Urbans inlägg om den saken. För första gången sedan starten så kanske det inte är självklart att rekommendera en uppgradering om man har en fungerande installation av version 10.04, Lucid Lynx.

Men för mig är det också ett tillfälle att rensa och göra den där backupen, att få en nytt fräscht system. Jag tillhör väl även den där skaran som lite nördigt vill ha det senaste när det gäller Ubuntu. Just nu tickar det i min bittorrentklient när andra kan ladda ner filen från min dator och när jag skriver det här har jag gett ifrån mig lite drygt en hel fil, alltså knappt 700 MB.

Sedan i somras kör alla datorer här hemma med dubbelstart (dual boot). Det innebär att det går att starta antingen Ubuntu eller Windows XP. Och beroende på vad familjemedlemmarna vill göra, så startas det ena eller det andra. Men jag tänker bara uppgradera på min egen bärbara. De andra kan gott ha förra versionen, som är en version som kommer att få uppdateringar lite extra länge.

För den som vill pröva på är det här ett så gott tillfälle som något. Den här versionen ansågs som stabil redan på betastadiet, så den ska nog fungera direkt ur kartongen för de allra flesta. Vill man ladda ner den från en svensk webbplats, kan jag rekommendera se.releases.ubuntu.com. Och använd gärna bittorrent så hjälper ni andra att få en snabbare nedladdning.

Och ja, det är helt lagligt att ladda ner Ubuntu, även med bittorrent. Ingen kommer att stämma dig. Det till och med uppskattas att du gör det.

Förövrigt anser jag att standardtemat är en bugg som bör bytas ut.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 oktober 2010 i Dator

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
