RSS

Nytt skin till den bärbara

01 Aug

Visst är designen på bärbara datorer lite tråkig. Men det har blivit bättre. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om ytan, bara den funkar som den ska. Men visst skulle det vara trevligt att kunna göra som med den del datorprogram, nämligen byta skinn på dem.

Jag läser idag om ett sätt att byta skinn på bärbara datorer. I artikeln kallas det för datorskydd och det är en annan effekt man får, förutom det mer personliga utseendet.

Det handlar om en slags klisterlapp som man sätter på datorn. Den förändrar utseendet och ska också skydda mot smuts och repor. Känns ju bra!

Hur man väljer att smycka ut sin dator är inte bara en personlig smaksak, utan visar också lite om vem du är. Det kan bli lite av en grupptillhörighetsgrej. Har du naturmotiv, Hello Kitty eller döskallar?

Själv har jag satt två klisterlappar på min bärbara för att spegla innehållet i datorn. Ännu så länge är det inte så många som skyltar med att de har ett alternativt operativsystem på sin PC.

Stickers Powered by Ubuntu

Powered by Ubuntu

Den observante ser att jag inte har tagit bort någon av de klistermärken som satt där från början. Det beror på att jag ännu har det operativsystem som kom med datorn på en liten del hårddisken. Så om jag vill, vilket nästan aldrig händer, kan jag växla mellan.

Stickers Powered by Linux

Powered by Linux

Vill man vara lite mer avancerad än jag, så kan man beställa datorskydd/skin på nätet. I artikeln nämns fem svenska webbplatser.

Det går också att beställa från utlandet, även om det tar lite längre tid att få sitt datorskinn.

Och för dig som undrar, så har jag fått mina klisterlappar från den engelska Linux-tidningen Linux Format.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 01 augusti 2010 i Dator

 

Etiketter: , , ,

3 svar till “Nytt skin till den bärbara

  1. Hund

    01 augusti 2010 at 11:08

    Gelaskins är rätt poppis. Det är flera som beställt skins till sin mobiler på Swedroid. 🙂

     
    • Maths

      01 augusti 2010 at 15:40

      Jag kollade på Swedroid men kan inte hitta några skinn. Är det samma typ av klistermärken? Har du någon länk? Tror inte dom har något till min SE Elm i alla fall 😉 Efter 10 år har jag bytt mobil förstår du.

       
  2. Hund

    01 augusti 2010 at 16:00

    http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=5216

    haha, 10 år en lång tid. Jag köpte min i höstas och är redan sugen på ny. Men ska lugna mig till Q1/2011 och se vad det kommer för coola mobiler då. 🙂

     

Kommentera

 
