RSS

Efter semester

01 Aug

Den här veckan har jag varit tillbaka på jobbet efter fem härliga semesterveckor. Det har varit soligt och tropisk värme. Jag har till och med kunnat bada i havet! Men lagom till de sista dagarna på semestern kom regnet.

I två veckor jobbar jag på sommardagis på ett annat ställe innan det är dags att återvända till mitt eget. Det brukar innebära lite speciella förhållanden.

Och visan är den vanliga: nästan hälften av barnen som var uppsatta kom inte. Så är det mer eller mindre nästan var enda sommar. Jag hade kunnat få mina sex veckor, som jag hade hoppats på. Men nu fick jag lov att ta bort en vecka för att det var för många barn och för lite personal. Och när man väl står där känns det inte så bra att oplanerat ta ledigt någon dag. Men jag kan också förstå föräldrarna som i mitten av våren inte vet hur det blir med ledighet under sommaren.

Men det innebär också att det blir en lugn period för både barnen och oss vuxna. Inte den stressen det brukar kunna vara när det är många människor som trängs. Barnen får tid att leka. Det enda är väl att det är en del barn som inte tycker det är OK att vara på ett annat ställe utan någon av sina egna fröknar.

Leksaker i en vattenpöl

Under veckan blev det vattenlek upp på berget på gården

I veckan som har gått har vi kunnat ha lite vatten lek, utan att ta fram vattenslangen. Det har nämligen vräkt ner vissa dagar. Vatten är ett kul material. Man kan göra så mycket med det, mycket att utforska. Det går att hälla och slabba lite efter behag när man gör det ute.

Men det dök även upp grodor. Man kunde se dem i brunnen. En vanlig avloppsbrunn på gården. Tittade man ner i den, kunde man se en groda ibland. Och en tog sig på något sätt upp på gården.

En rädd groda ensam på gården, men med många barn omkring sig

En rädd groda ensam på gården, men med många barn omkring sig

Efter att ha varvat ner under semester, blev den här veckan en lugn start på jobbet igen. Jag behövde inte rycka igång med något. Det känns skönt. Tids nog kommer jag att få ha ett tempo i det jag gör.

Jag hoppas ändå att jag kan ha kvar lite av den där härliga semesterkänslan under ännu några veckor. Sommaren är inte slut än. Den kan faktisk hålla på ända in i september. Och kanske klarar jag av att ta mig ann den nya terminen på ett lugnt och systematiskt sätt.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 01 augusti 2010 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
