RSS

Svårt med planeringstider

31 Jul

Jag har lovat att jag skulle berätta lite om hur jag har haft det med planeringstider. Och nu ska jag infria det löftet. Det blir en kort genomgång från de två ställen jag jobbat på och haft någon form av planering.

Ska man ha en bra verksamhet krävs det ett visst mått av planering och även en möjlighet att analysera och reflektera kring vad som hänt. Så den här diskussionen är viktig.

Först inget alls

På förra stället hade vi två avdelningar, så det fanns inte så mycket tider att spela på. I princip kunde det bli något runt vilan, men för det mesta blev det att jag tog min rast till planering. Eftersom jag jobbade 30 timmar under några år, kunde jag även sitta efter kl 14, det vill säga efter arbetstiden. Och under långa tider hade jag ingen planeringstid alls.

Från början var våra planeringstider inget problem: de fick vi ta om vi kunde. Men så kom det en förfrågan från facket hur vi hade det med planeringar. Tanken var att stämma kommunen. Och då brann det plötsligt i baken. Då skulle vi se till att få planeringstider. Och det försöktes olika kreativa sätt att se om vi inte kunde fylla ut tiden med något vi redan gjorde.

Dessutom stötte jag under några år på ett litet dilemma. Jag jobbade då med två vikarier och nyutbildade barnskötare, bra tjejer allihop. Men ingen kunde i början så mycket att jag ville lämna dem med barngruppen någon längre tid. Ska jag, som med mest kunskaper om barn och störst praktisk färdighet med barn och barngrupper, gå ifrån under längre stunder för att planera?

Man får idag lätt bilden av oss som en skolverksamhet och det påverkar även diskussionen kring planeringstider. Hos oss har vi så mycket av omsorg och ett behov av att vara nära barnen, att man inte lättvindligt kan lämna dem. Vi har verkligen ett viktigt jobb i att se och bekräfta barnen.

För min förra chef var det OK att ta hem lite jobb och ta ut åtminstone en del av tiden som komptid. Det är en anledning till att jag nu har så många semesterdagar sparade.

Nu finns det på schemat

Nu jobbar jag på ett ställe med fem avdelningar och vi är 15 personer. Här är det lättare att lägga in planeringstid. Fram för allt är det vid tre tillfällen som folk kan få sin planering: under morgonen från 7 till 9 eftersom alla inte behövs till frukost; under eller straxt efter vilan vid 12.30 till 14.30 där man i och för sig lämnar sina kamrater med hela barngruppen under mellis; samt i slutet på dagen från 16.00 till 17.00 när vi har slagit ihop avdelningarna.

Men det är inte säkert att det funkar i praktiken. För fattas det folk så blir man utan planering den gången. Och det händer lite då och då.

Själv har jag under ett år nu haft en morgontid och en tid mitt på dagen. Morgontiden var från början riktigt bra: 7.00 till 9.00. Men under senvintern kapades den för att jag behövdes på gården redan 8.30. I princip kan jag få ut tre timmar per vecka.

Jag ska erkänna att jag även nu kan ta hem en del saker. Men principen är, att blir det inte gjort på arbetstid, så blir det inte gjort. Och lite får man väl tänka att resultatet får bli vad det kan. Så i princip tycker jag att min chef gör rätt som inte tillåter övertid för arbete som borde få plats under arbetsdagen.

Lika så försöker vår pedagogiska handledare att hjälpa oss förenkla och rationalisera på ett vettigt sätt för att vi ska kunna hinna med det vi behöver.

Det krävs resurser

Vi är alltså inte skola! Och lärarna har fortfarande tid utanför tiden på skolan för att planera och rätta, förtroendetid. De kan jobba hemma. Men vi har inte den möjligheten. Och kanske inte ska ha det heller eftersom vårt arbete inte har några fasta gränser för måluppfyllelse. Vi skulle kunna jobba hur mycket som helst.

Planeringstiden har funnits i vårt avtal i många år, men från högre ort har man inte gjort mycket för att få det att fungera. Det är enhetscheferna (vad de nu kommer att kallas i nya skollagen) och vi som får försöka fixa till det. Så ansvaret verkar till slut hamna hos oss, som i så mycket annat.

Nu har den här frågan hamnat på mitt bord, faktiskt. Jag ingår i vår schemagrupp och då måste vi hitta något sätt att klämma in planeringstiden. Så här långt har vi försökt få tiderna att funka för varje person och varje avdelning. Planeringstiden får vi se över i höst.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 31 juli 2010 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

2 svar till “Svårt med planeringstider

  1. Janne

    01 augusti 2010 at 15:16

    Tack för genomgången. Jag har i princip identiska upplevelser bakom och framför mig.

    Fram till imorgon har jag jobbat under omständigheter som liknar de i ditt första exempel. Två avdelningar, svårt att gå ifrån och ingen schemalagd planeringstid (och den som kommit in efter fackliga påtryckningar har inte alltid kunnat tas ut av praktiska skäl).

    Imorgon börjar jag på min nya förskola, med fyra avdelningar. Jag vet ännu inte riktigt hur samarbetet ser ut, så det är svårt för mig att uttala något om planeringstiden, men din beskrivning av det andra exemplet låter ganska trolig.

    Nu ska jag filosofera över detta.

     
    • Maths

      01 augusti 2010 at 15:32

      Fyra avdelningar är helt säkert bättre än två, åtminstone när det gäller att få ut sin planering. Men så beror det på hur de lägger upp jobbet. Vi får väl återkomma igen längre fram i augusti. Och så hoppas jag att du kommer att trivas på ditt nya jobb. 🙂

       

Kommentera

 
