RSS

Settlers 2 (10th Anniversary) i Wine

23 Jul

Så här i slutet av semestern har jag ägnat mig lite åt spel. Inte bara Mah Jong utan också Settlers 2, den jubileums utgåva som kom ut 10 år efter originalet. Det här är inte ett DOS-spel att spela i DOSBox, men det är fortfarande gjort för att köras på Windows. Jag fick alltså sätta mitt hopp till Wine, som svikit mig många gånger.

The Settlers 2 (10th Anniversary) är en något utbyggd 3D-version av originalspelet. Det blir lite som att spela Settlers 3, men ändå inte. Man kan röra sig runt på ett annat sätt och kan även zooma in. En del små tillägg finns det också. Men alla som spelade i slutet av 90-talet känner igen sig.

Del av bosättning i Settlers 2, 3D-versionen.

Del av bosättning i Settlers 2 10th Anniversary. Det är nu 3D och inte platta sprites.

Jag har för inte så länge sedan läst i DN om att det nu är populärt att göra nya versioner av gamla spel. Det här beror väl antagligen på att det var så mycket i de gamla spelen som var så bra att de håller fortfarande. Och som strategispel håller spelidén för Settlers 2 och 3 fortfarande.

Jag hittade två inlägg på Wines hemsida [1,2] om att man skulle kunna få spelet att funka.

  1. Först installerade jag Wine från Programcentral för Ubuntu.
  2. Själva installationen av Settlers gick bra.
  3. Laddade ner en patch från http://www.settlers.cz/s2ng/patche och installerade den.
  4. Öppnade inställningarna för Wine: Program – Wine – Konfigurera Wine. Där lade jag till S2DNG.exe under fliken Program. I fliken Bibliotek lade jag till d3dx9_24 och d3dx9_29, samt msvcr71 för det hade jag sett att man skulle behöva.
  5. Att spela gick inte alls! Skärmen blev svart. Problemet berodde på att jag använder Compiz, det som skapar ögongodiset i Ubuntu. Genom att installera Compiz Fusion Icon kunde jag växla över till Metacity för att spela och tillbaka till Compiz efter att jag spelat, utan att förlora några inställningar eller tvingas ändra tillbaka skärmupplösningen.
  6. Nu startade spelet och jag kunde börja med uppvärmningsomgången. Men eftersom jag har ett inte fullt så bra grafikkort, laggade det en hel del. Jag ställde då in alla effekter på låg och då gick det bra.

De problem som jag fortfarande dras med är dels att det ibland kommer flera svarta fält som flimrar över bilden, dels har jag ännu inte fixat ljudet. Men det gör inte så mycket, nu har det bara varit kul att spela.

Hamn i Settlers 2 10th Anniversary

Hamn i Settlers 2 10th Anniversary. Det är nu möjligt att zooma in och gå runt bland husen och befolkningen.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 juli 2010 i Dator

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
