RSS

Ubuntu skapade filmen Avatar

07 Jul

Linux kan finnas på många ställen och Ubuntu är ju ett av alla operativsystem som bygger på Linux. Nu såg jag hos Lathund att filmen Avatar gjordes på datorer som kör Ubuntu. Det känns kul!🙂

Jag har ännu inte sett filmen, men den ligger på bordet framför mig och jag har tänkt att se den nu under semestern. Att då tänka på att filmen renderades på datorer som kör Ubuntu ger liksom en extra dimension.

Häpnadsväckande är också de siffror som Lathund räknar upp på hur många datorer och hur mycket minne som krävdes för renderingen. Jag har sett hur min dotter har gjort små animationer i Blender och sedan renderat dem och hur mycket tid det tar. Och då talar vi ändå om små saker. Här är det en hel film med avancerad grafik. Även det ger en extra dimension.

Måste nog se filmen i alla fall. Snart!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 juli 2010 i Dator, Media

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
