RSS

Schemaläggningsarket

07 Jul

Jag var i behov av något som kunde underlätta för mig och andra att lägga schema på dagis. Efter att ha kastat ut en fråga kom jag fram till att det nog bara var att försöka skapa något själv. Och nu har jag gjort det.

Det rent tekniska har jag redan skrivit om, så nu är det dags att lägga upp själva schemaläggningsarket med alla formateringar. Jag har prövat det med goda resultat under maj och juni när jag och en arbetskamrat har försökt få ihop schemat hos oss.

Schemaläggningsarket är skapat i OpenOffice/LibreOffice Kalkyark och det gör att formler och formatering är gjorda i formatet Open Document Format (ODF). Trots att det är ett öppet format och Microsoft har lovat att ge stöd för det i sitt Office-paket, har det ännu inte gjorts. Därför kan inte mitt schemaark helt enkelt föras över till Excel.

Nu finns det god möjligheter att spara i Excel-format eftersom OpenOffice och LibreOffice till stora delar har stöd för det. Därför har jag sparat en version i av dokumentet i Microsoft Excel 97/2000/XP-format. Så nu kan jag dela med mig av arket till andra stugor i min enhet. De får lägga schemat själva!

Licensen för dokumentet är Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Dela Lika, vilket är en mer tillåtande licens än en strikt copyright. Du som vill använda den har friheten att kopiera, sprida och förändra efter eget behag, men några få restriktioner.

Jag har också lagt till några anvisningar om hur du kan göra för att använda arket.

Ladda ner i det format som passar dig och kom sedan gärna med synpunkter och förslag. Filerna ligger på Dropbox, så det är deras nedladdningssida du kommer att möta.

Uppdatering 100806
Jag har idag testat Excel-versionen av kalkylarket på jobbet. Och det funkade och ser ut som jag tänkt mig. Därför kan jag rekommendera den filen för nedladdning. Om ni kan, vill säga. Jag försökte ladda ner den från jobbet, men misslyckades. Vet inte om det beror på att Windows 7 har en paranoid inställning eller om det är min arbetsgivare som är paranoid. Men jag mailade istället filen till mig själv, vilket funkade.

Uppdatering 110109
Det finns tydligen de ställen där man har ett schema som sträcker sig över sex veckor. Bland annat en av stugorna i min enheten har det så. Därför skapade jag ett schema som har just sex fredagar. Jag tänkte att jag lägger upp det istället för att försöka förklara hur man lägger till veckor på originalschemat.

Laddar ner för OpenOffice gör du här: 6 veckor: OpenOffice/LibreOffice. Och för Excel gör du det här: 6 veckor: Excel.

Det enda jag är lite osäker på, är om avdraget för kvällstid blir rätt. Jag är osäker på hur man skulle kunna göra den beräkningen. Synpunkter emotages med tacksamhet.

Uppdatering 130131
Jag har nu uppdaterat arket. Dels har jag lagt till så man kan lägga in barnens tider, för att därmed se hur man kan täcka upp när det är som flest barn. Dels har jag ändrat i en formel så man slipper se sekunder för tiderna i sammanfattningen.

Uppdatering 140501
Det verkar som om det inte går att ladda ner Schemaläggningsarket. Jag är hemskt ledsen för det, för jag vet att det är många som finner det användbart. Men problemet hänger troligen samman med att den molntjänst jag använder, håller på att läggas ner. Enligt planen skulle det dröja någon månad till innan kontot stängdes ner. Så fort som möjligt ska jag hitta ett nytt ställe att lägga det på.

Uppdatering 140518
Från och med idag ligger schemaläggningsarket på Dropbox för nedladdning. Anledningarna till att jag inte lägger upp dem direkt här på WordPress, är dels att WordPress inte accepterar kalkylark i OpenDocumentformat, dels att jag med en molntjänst som Dropbox — och tidigare Ubuntu One — enklare kan uppdatera filen.

 
56 kommentarer

Publicerat av på 07 juli 2010 i IKT, Jobbet, Schemaläggning

 

Etiketter: , , , ,

56 svar till “Schemaläggningsarket

  1. Janne

    09 augusti 2010 at 19:23

    Bra med uppdateringen. Jag ska ge mig på att testa arket nu i veckan, eftersom vårt schema är preliminärklart. Jag meddelar hur det går…

     
    • Maths

      09 augusti 2010 at 19:38

      Gör det!

       
  2. Katarina

    03 januari 2011 at 17:23

    Hej!!
    Jag ska göra om schemat för min förskola och tänkte använda din mall. Men jag hittar inte fredag utan bara mån-torsdag. Vi har 6 veckors rullande schema går det att använda ändå på nåt sätt.

     
    • Maths

      03 januari 2011 at 22:19

      Katarina, visst går det att ändra! Just idag har jag haft en resdag, så jag är lite trött, men imorgon jag ska försöka förklara hur du kan göra. Principen handlar om att lägga till några kolumner för de övriga fredagarna som liknar de som redan finns. Sedan måste du ändra i kolumnerna till höger så att summan för de nya kolumnerna kommer med. Men som sagt: jag återkommer imorgon.

       
  3. Katarina

    04 januari 2011 at 10:33

    Va snällt, jag har inte heller förstått hur jag fyller i de övriga veckorna. Jag vill kunna ha en översikt på alla veckor.

     
  4. Maths

    05 januari 2011 at 20:14

    Ursäkta mig, Katarina, att svaret dröjer. Men jag sitter nu ute i skogen, långt borta från en bra hastighet på uppkopplingen. Dessutom är den buggig och osäker just nu. Men det du frågar efter kommer.

     
  5. Maths

    09 januari 2011 at 13:32

    Då Katarina har du ett 6-veckorsschema. Istället för att föraklara hur du ändrar för att få det till 6 veckor, så lägger jag upp den version jag gjorde till en annan stuga i enheten. Du hittar länkarna ovan.

    Jag hoppas att du sedan med hjälp av fliken med instruktionerna kan fylla i arket så du kan börja lägga vårens schema.

    Själv kommer jag att få ändra vårt schema snarast och sedan kommer det ytterligare en ändring i slutet av februari. Det känns som om det här är ständigt aktuellt på något sätt.

     
  6. Katarina

    11 januari 2011 at 17:24

    Tack så mycket, tyvärr har jag tydligen ett för gammalt exel, så jag kan inte öppna filen.

     
    • Maths

      11 januari 2011 at 19:05

      Om du har ett gammalt MS Office (Word, Excel mfl) så rekommenderar jag att du installerar OpenOffice istället. Använd sedan filen för OpenOffice istället.

       
  7. Katarina

    11 januari 2011 at 18:10

    Jag förstår fortfarande inte hur man byter till nästa vecka…

     
    • Maths

      11 januari 2011 at 19:11

      Vet inte riktigt om jag har förstått din fråga, men du ”byter” inte vecka. Alla veckor finns där. Det är inte ett ark per vecka, utan allt-i-ett.

      1. Fyll i personalens namn. Det räcker att göra det till vänster, för det ändras automatiskt på andra stället.
      2. Börja med att sedan ange hur varje person ska jobba mellan måndag och torsdag. Använd formatet tt:mm.
      3. Se sedan till att fylla i de olika fredagarna.
      4. Kontrollera ute till höger om tiden stämmer för varje person. Du får räkna ut hur många timmar varje person ska jobba på sex veckor och ange det i en kolumn ute till höger.

       
  8. T

    29 juli 2011 at 09:41

    Om jag vill ha ett rullande 4 veckors schema hur gör jag då?
    Jag tog bort några kolummer men då gick det inte.

    Hur gör jag?

    MVH

    Therese

     
    • Maths

      29 juli 2011 at 15:33

      Jag är inte riktigt säker på vad du menar med rullande. Mitt originalschema på 4 veckor har rullande fredagar. Men ni kanske vill ha någon annan dag?

       
  9. Madeleine

    25 augusti 2011 at 11:07

    Hej. Hur gör man om man vill ändra schemat till en hel veckan? Nu finns det bara mån till tor, går det att lägga till dagar på något enkelt sätt?

    Med vänliga hälsningar
    Madeleine

     
    • Maths

      25 augusti 2011 at 18:38

      Schemat är en hel vecka, men fredagarna rullar. Men pröva att ta bort kolumnerna W till AH. Jag kan inte på rak arm säga vad det gör med formlerna under Sammanfattning. Gör du en kopia av filen kan du ha den som backup om något skulle gå fel. Lycka till!

       
  10. Oskar

    14 juni 2012 at 22:45

    Hej
    Tack för trevlig läsning och nu har jag gett mig på att försöka tyda ditt excel ark. Jag är i färd med att skapa ett schema till mitt arbetslag och jag behöver verkligen all support jag kan hitta🙂

    Det ark jag laddat hem har måndag till torsdag. Sedan är det 4 stycken spalter som heter mån-fre, tis-fre, tors-fre. Är detta bara namn som lika gärna kan vara fredag 1, fredag 2, fredag 3 och fredag 4 för ett rullande schema? Eller är det något annat som jag missat?

    Tacksam för svar

     
    • Maths

      15 juni 2012 at 05:39

      Du har tolkat det alldeles rätt. Det är rullande fredagar. Jag har utgått från min arbetsplats och där har vi så. En annan stuga i enheten har rullande på sex veckor och en sådan version finns också att ladda ner.🙂 Du kan döpa om kolumnerna om du hellre vill ha fredag 1, fredag 2 etc.

       
      • Oskar

        15 juni 2012 at 05:52

        Stort tack. Men jag har flera frågor.

        Kan jag på ett enkelt sätt göra om schemat till tre fredagar, så har vi det idag och det är inte säkert jag lyckas sälja ett nytt system.

         
        • Maths

          15 juni 2012 at 16:53

          Min erfarenhet säger mig att du nog inte skulle ha så stor framgång med att övertala folket att köra schema på fyra veckor. Så håller er till tre, om det fortfarande fungerar.

          1. Markera kolumnerna AE till AI.
          2. Högerklicka på på den övre raden och välj ‘Visa’. Det här får fram alla den dolda kolumnen AH.
          3. Radera kolumnerna AE, AF, AG och AH.

            Det här ger ett felmeddelande i kolumnerna AJ, AK och AL. Men ta det lugnt!

          4. Radera den kolumn som nu heter AJ.
          5. Nu måste du gå in i varje cell i det som nu är kolumnen AJ. Det står något i stil med: =SUMMA(AG3;AH3;AI3;#REF!3). Ta bort det sista semikolonet och allt bakom fram till parentesens slut. Det ska då stå: =SUMMA(AG3;AH3;AI3).
          6. Upprepa för alla celler nedåt i kolumnen.

          Nu borde du ha ett fungerande schema som rullar på tre veckor.

           
  11. madeleine

    30 juli 2012 at 14:08

    hej…får jag programmet att räkna ut tiderna per dag

    ? den gör inte det automatiskt.
    ….. allt annat har fungerat såååå bra?? Hälsningar MAdeleine

     
    • Maths

      30 juli 2012 at 17:37

      Tack! Faktum är att den räknar ut tiden varje dag. Det behövs för att man ska kunna räkna ut hur mycket folk jobbar per vecka. Jag har som standard sett till att dölja dessa kolumner. Om du tittar på namnen på kolumnerna, alltså de bokstäver som finns längst upp, så kan de se att det är vissa bokstäver som ”saknas”. Dessa kolumner är alltså dolda.

      Ta t ex och markera kolumnerna E och G. Högerklicka sedan och välj Visa. Nu ska kolumnen F dyka upp! Gör sedan samma sak för att få fram J, N, R, X, Z, AD och AH.

      Alternativt markerar du hela tabellen genom att klicka i rutan över 1 och bredvid A. Sedan högerklickar du på en bokstav och väljer Visa.

       
  12. Hanna

    12 september 2012 at 12:24

    Hej!

    Jag använder schemaläggningsarket för att lägga personalschema på min förskola. Jag tycker att det är toppen och är djupt tacksam för den förenkling det innebär för mig i mitt arbete!

    Jag har lagt till barnens vistelsetider och funktioner som låter excel räkna ut hur många barn det är vid bestämda tider (precis som för personalen). På så sätt får jag snabbt överblick över om vi behöver fördela om personal från morgon till eftermiddag eller tvärtom. Jag delar gärna med mig om det låter intressant för någon annan.

    Vänliga hälsningar
    Hanna

     
    • Maths

      12 september 2012 at 16:33

      Underbart, Hanna! En bra funktion att ha. Jag tar gärna emot den så att jag kan infoga den i schemaläggningsarket.🙂

      Om jag mailer dig, så kan du väl bifoga din fil så jag kan titta på den. Blir det bra?

      /Maths

       
      • Hanna

        14 september 2012 at 07:41

        Ah, tack! Bra med experter!🙂

         
  13. Jocke

    21 november 2012 at 20:29

    Varför står det att dokumentet bara är öppet för läsning??

     
    • Maths

      21 november 2012 at 20:41

      Svårt att säga. Jag har inte fått den frågan förut. Men skulle jag försöka mig på en gissning handlar det om att något under nedladdningen gjorde att dokumentet blev skrivskyddat. Du måste högerklicka på dokumentet och ändra på rättigheterna så att du får skrivrättigheter. Eller går det att ladda om dokumentet i ordbehandlaren (vilken du nu använder) och då får upp en redigerbar kopia?

       
  14. Eva

    07 januari 2013 at 22:54

    Hejsan, hur gör man om man rullar på öppning, stängning, ”mellan” och har långa måndagar. Och därmed inte rullar på fredagar som mallen gör. Är det kört då eller har du något tips?

    Mvh Eva

     
    • Maths

      07 januari 2013 at 22:58

      Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Du menar att ni rullar bara på måndagar? Om det är så, är det bara att döpa om de där kolumnerna längst till höger i själva schemat till måndagar. Eller?

       
  15. Maria

    16 juni 2013 at 22:00

    Mallen passade inte mig tyvärr så jag försöker göra en egen. Har fastnat dock då datorn räknar ut tiden som 6.75 istället för 6.45, har du några tips?

     
    • Maths

      17 juni 2013 at 09:48

      Bra initiativ! Jag hoppas du har tittat på sidan Skapa schema i OpenOffice Kalkylark, där jag beskriver de tekniker jag använder i mitt schemaark.

      Det enda jag kan komma på så här på rak arm, är att du kanske inte har talat om för kalkylarket att det är tid du skriver in, inte något annat. Om du högerklickar på cellen och letar upp var man anger typen av innehåll i cellen (kommer inte ihåg vad det heter i Excel) så ändrar du till tid. Det brukar då finnas flera alternativ och jag skulle tro att ”6:45” är det lämpliga. Lycka till!

       
  16. Maria

    17 juni 2013 at 11:37

    I rutan där summan är har jag inte satt ”tid” utan ”tal”, när jag skrev tid räknade han helt galet🙂 kollar igen.

     
  17. Maria

    17 juni 2013 at 12:13

    Denna formel använder jag =SUMMA((C3-X12)*24;(X11-B3)*24) insatt på tid, i övriga celler förutom där summan är där har jag tal för annars räknar den annat.

    C3 = sluttiden, X12 = rast slut, X11 = Rast börjar, B3 = Starttiden.

    Finns endast ett exempel på tid och då blir det 6,75 istället för 6,45:-/

     
    • Maths

      18 juni 2013 at 21:30

      När jag skriver formeln som du gör, då får jag precis samma fel. Jag måste ange cellen med summa som ett tal.

      Men när jag skriver så här fungerar det med alla celler formaterade som tid 13:37.

      =SUMMA((C3-X12);(X11-B3))
      

      Ärligt talat vet jag inte varför du lade in ”*24” i formeln. Den räknar ut det den ska utan att ha det med.

       
      • Jonathans mamma

        19 juni 2013 at 05:17

        Läste någonstans att man skulle göra så🙂 men då tar jag bort det. Tack!
        Mvh Maria

         
  18. Helene

    18 juni 2013 at 13:05

    Hej!
    Tack så mycket för att du delar med dig. Det här besparade mig mycket tid!

     
    • Maths

      18 juni 2013 at 21:35

      Skönt om du kan ha nytta av den. Att spara tid var liksom tanken.😉 Jag bara ryser vid tanken på att återigen behöva räkan ut arbetstiden per dag och på 4 veckor. Bara det göra schemaläggningsarket värt besväret. Att man dessutom får en överblick gör det inte mindre skönt att ha ett sånt verktyg. Ha en bra sommar!

       
    • Helene

      19 juni 2013 at 13:52

      Hej igen!
      Funderar på vad som bli bäst att göra när förutsättningarna är så här:
      En avdelning har rullande må och fredag, ti-to är fasta tider
      3 avdelningar har rullande alla dagar den femte avdelningen har rullande och fasta to-fr (tror jag det är nu)
      Är det enklast att göra ett schema för 1 vecka i taget och få 3 olika schema el lägga till 3 kolumner till varje dag.
      Inser att jag då måste gå in och justera sammanställningen som var mycket bra alt att man på något sätt kan lägga till sidor och sedan sätta in en formel som gör att de andra sidornas summor också kommer med.
      Hoppas att du som är expert har ett bra svar.

      Mvh Helene

       
      • Maths

        19 juni 2013 at 20:37

        Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår allt där.

        – Avd 1. Rullar både måndag och fredag medan tisdag-torsdag är samma varje veckan. Det har jag varit med om.
        – Avd 2-4. Menar du att de inte har någon rullande dag utan har ett schema måndag – fredag? Jag kan inte se framför mig hur man alltid rullar, för man måste ha något fast att rulla från eftersom schemat inte kan ändra sig hela tiden.
        – Avd 5. Har den här avdelningen fasta tider måndag – onsdag och sedan en blandning av rullande och fast torsdag – fredag? Jag får inte ihop det?

        Överlag känns det här som ett onödigt komplicerat schema. Varför denna variation?

        Den enda anledningen jag kan komma på för att ha rullande dagar, är att samma person inte vill öppna på måndagar eller stänga på fredagar. Annars skulle man kunna göra så här. Ni är alltså 5 avdelningar. Om vi då behöver vi 5 personer som öppnar och 5 personer som stänger. Teoretiskt skulle man kunna ta två personer från varje avdelning, där en bli öppnare och en stängare. Resten går någon form av mellantid. Men så enkelt är det nog inte.

        Har vi rullande måndag och fredagar, kan vi ha 3 personer som öppnar och 3 som stänger. Dessa rullar sedan ett rimligt sätt. Resten går mellantider. Eller om vi inte har speciella personer som öppnar och stänger på måndagar och fredagar. Ni har ändå 25 personer på stugan.

        Hur man skulle utforma schemaarket för att få det här överskådligt, kan jag inte säga. Jag skulle nog rita upp schemat på ett papper för att få en överblicka av allt som måste med och se hur man skulle få in allas tider. Tanken är att det ska vara överskådligt, men det här hotar att svälla ut över kanterna. Kan du rita upp det och skicka det till mig?

         
  19. peeter

    05 juli 2013 at 20:11

    Hejsan.
    Ditt schemaläggningsark är super !!
    Tackar !!!
    Jag har dock problem att hitta funktionen med barnens tider ??
    Hur och var

     
    • Maths

      05 juli 2013 at 21:03

      Jag antar att det är funktionen för att räkna ut barnens tider per dag som du menar. Precis som när det gäller tiderna för personalen, har jag av tekniska och praktiska skäl dolt de cellerna. När det gäller barnen så finns de i kolumnerna F, J, N, R och V. Markera de båda cellerna runt omkring högerklicka uppe på t ex I eller K och välja Visa. Funktionen är en enkelt subtraktion: =I3-G3.

       
  20. Susanna Aalto

    08 juli 2013 at 09:23

    Hej Maths! Vilket superverktyg för schemaläggning!! Går det att ändra antalet personal?, Vi har fyra personer på en avdelning!

     
    • Maths

      08 juli 2013 at 13:31

      Tack, så hemskt mycket! Det går att lägga till personal, men det gäller att se upp.

      1. Att lägga till en person handlar om att infoga en ny rad där man vill ha den. Så långt allt väl.
      2. Sedan behöver du ”veckla ut” alla dolda kolumner för att få fram de celler där beräkningarna sker.
      3. Därefter kopierar man en lämplig rad och klistrar in en på den nya raden. Det måste även klippas och klistras under Sammanfattningen ute till höger på arket.
      4. Kolla nu så att alla formler och formatering fungerar, även på Sammanfattning för annars stämmer inte beräkningen av tiderna.

      Lycka till!

       
  21. Janne

    23 april 2014 at 08:56

    Maths! Det går inte att komma åt arket?

     
    • Maths

      01 maj 2014 at 20:08

      Ajdå! Jag har haft det i molntjänsten Ubuntu One, men den håller på att släckas ner. Trodde det skulle ligga kvar till slutet av juni. Men jag håller på att försöka hitta ett nytt ställe.

       
      • Janne

        04 maj 2014 at 09:47

        Har du lust att maila det? Jag kan ta OpenOffice-versionen.

         
        • Maths

          04 maj 2014 at 17:05

          Absolut! Jag mailar.

           
    • Maths

      18 maj 2014 at 11:45

      Nu har jag skapat några länkar till arket på Dropbox. Skulle du kunna testa dem åt mig? Jag får upp Dropbox nedladdningsruta, men får du det och kan sedan ladda ner? I en uppdatering längre ner på sidan finn också två länkar till versioner på 6-veckor. Kan du testa dem också?

       
      • Janne

        18 maj 2014 at 12:08

        Alla fyra länkarna fungerar utmärkt!

         
        • Maths

          18 maj 2014 at 13:00

          Tack!🙂

           
  22. Janne

    11 maj 2014 at 18:45

    OpenOffice-versionen går att ladda ner härifrån tillsvidare. Du får väl hojta till om jag ska lägga upp de andra också.🙂

     
    • Maths

      11 maj 2014 at 22:02

      Tack! Jag har ägnat en stor del av helgen åt att göra en PIM-uppgift. Så schemaarket har fått vänta. Men nu har jag ett konto på Dropbox och ska bara fixa länkarna. Det borde i alla fall funka.

       
  23. Fredrik Ahlgren

    13 juni 2014 at 10:39

    Frågan glömde jag…kommer här: på fliken Barnens tider, sammanställningen längst ned ang antal barn som är närvarande vissa tidpunkter; hur ändrar jag för att få fram ”saldot” vid andra tidpunkter? Jag är intresserad av tex kl 15. Vad jag sen vill göra är att få ett tal som anger antal barn/pedagog (det borde gå enkelt med en division). Hur ändrar jag?

     
    • Maths

      13 juni 2014 at 11:01

      Vilka formler jag använder för de olika beräkningarna hittar du på sidan Skapa schema i OpenOffice.

      På din första fråga kan jag svara att du behöver markera den cell du vill ändra. Du ser då formeln i inmatningsrutan. Det du ska ändra är det klockslag som står inom citattecknen, t ex 6:30 i =ANTAL.OM(C3:C17;”6:30″) eller 15:30 i =ANTAL.OM(E3:E17;”>=15:30″).

      Din andra fråga finns det inget svar på som schemaarket ser ut nu. Jag har inte lagt in någon funktion för att beräkna det. Just nu kan jag inte se hur jag skulle kunna förändra arket för att få in det.

       
  24. Elisabet

    28 maj 2015 at 18:05

    Hej, blev superglad över ditt kalkylark! Ser att det är ung ett år sedan någon kommenterat detta. Har du något annan variant på g, eller är det som klart?

    Jag ser de absoluta fördelarna med att kunna koppla barnantal med personalens scheman. Bland annat.

    Jag undrar om det finns någon funktion eller möjlighet att kunna lägga in NÄR personalen har sina raster. Jag skulle vilja se att bemanningen är ok när folk går på rast.

    Tack!

     
    • Maths

      28 maj 2015 at 21:52

      Så kul att du uppskattar schemaarket! Det är många som laddar ner det varje dag och, som du noterar, är det inte så många som kommenterar det nu. Jag antar att det fungerar som det ska.

      Just nu har jag inga uppdateringar på gång. Arket skapades för att fylla en viss funktion: att få koll på folks arbetstider, att timmarna blev rätt och att bemanningen över dagen blev synlig. Den konstruerades också för att schemat skulle få plats på ett A4-ark, vilket gör det enkelt att skriva ut och sätta upp på väggen. Skulle jag även lägga in när folk har rast, skulle jag bli tvungen att göra om layouten från grunden. Risken skulle också vara att schemat skulle bli allt för plottrigt och svårt att läsa.

      Eftersom jag har utgått från situationen på min arbetsplats, så ser jag där ingen poäng i att de två som lägger schema också skulle bestämma när folk har rast. De riskerar kritik för sitt arbete ändå.😉 Det känns mer som att det är ett ansvar för avdelningens personal. Kanske är situationen annorlunda hos dig.

      Men eftersom licensen på arket ger dig frihet att förändra det efter dina behov, skulle du själv kunna pröva att hitta någon lösning på ditt problem. Skulle då vara kul om du kunde dela med dig av hur du gör. Men, som sagt, det behövs nog en annan layout än den jag har gett det. Rasten dras nu av med 30 minuter per dag, så det du skulle behöva göra är att möblera om för att få ditt när rasten är planerad.

       

Kommentera

 
