RSS

Det lilla huset som Telia glömde

28 Jun

Sommar och sol. En sandstrand en bit bort. Inget brus från motorvägar, men väl bruset från havet. Dessutom sitter jag mitt i en zon där det är utbyggt Turbo-3G. Men just mitt hus har Telia glömt.

Så här såg det ut när jag kollade hastigheten på Bredbandskollen.se igår.

27 juni 2010 22.46
Skicka: 0.06
Ta emot: 0.14
Svarstid: 318
Mätserver: Göteborg 

Men då ska alla veta, att för tre fyra år sedan gick det bara att använda mobilen från en lite plätt en bit ut på tomten! Nu kan vi sitta i stugan och snacka i mobilen. Så det har gått framåt.

Ändå går Telia på sin täckningskarta med att Turbo-3G funkar här. Inga avvikelser syns. Den ska nå alla.

Men sidor laddar inte, det går inte att få ner så många nyhetsflöden, uppkopplingen lägger av och segheten dominerar. Det blir en prövning i tålamod.

Och det borde fungera, för vid ett tillfälle förra året blev hastigheten den här, men det var en engångshändelse.

4 augusti 2009
Skicka: 0.32 Mbit/sek
Ta emot 2.57 Mbit/sek
Svarstid: 145 ms
Mätserver: Göteborg

Så frågan är vad det beror på, att uppkopplingen just här blir så dålig att det mobila bredbandet inte funkar, men mobilen gör det? Kanske ska kolla om det går att surfa via mobilen istället?

Hur som helst borde nog Telia göra om sina täckningskartor! Och det verkar funka att lägga upp det här inlägget.

Uppdatering 100701
Jag har nu tagit fast på de två tips jag fått. Efter som jag inte kunde hitta sätta att i Ubuntus nätverkshanterare låsa uppkopplingen till bara 3G, har jag istället installerat Betavine Connection Manager (BCM). Med BCM har jag nu låst uppkopplingen till 3G.

Nu vet jag inte vilken effekt det har haft. Testarna spretar lite från bra till dåliga resultat.

30 juni 2010 22.14
Skicka: 0.16 Mbit/s
Ta emot: 2.12 Mbit/s
Svarstid: 146 ms
Mätserver: Malmö

1 juli 2010 11.11
Skicka: 0.02 Mbit/s
Ta emot: 0.12 Mbit/s
Svarstid: 1404 ms
Mätserver: Göteborg

1 juli 2010 14.07
Skicka: 0.16 Mbit/s
Ta emot: 0.14 Mbit/s
Svarstid: 153 ms
Mätserver: Göteborg

Jag har också varit inne på sidan där man ger synpunkter på täckningen Förhoppningsvis kan det vara till hjälp.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 juni 2010 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Det lilla huset som Telia glömde

  1. Telia Kundservice

    28 juni 2010 at 17:59

    Hej!

    Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice.

    Mobiltäckningen påverkas av många olika saker. Terräng, miljö, stora mängder vatten och bebyggelse är saker som påverkar täckningen. Hur många som använder nätet för tillfället påverkar även hastigheten och hur god signal du får.

    Tyvärr så stämmer inte vår täckningskarta alltid helt överens med verkligheten. Det beror oftast på att den inte tar nog stor hänsyn till miljön i området.

    http://www.telia.se/tackning kan du lämna synpunkter på vår täckning och på så vis påverka våra utbyggnadsplaner. På sidan kan du också följa utbyggnaden de kommande månaderna.

    I programvaran där du kopplar upp dig kan du prova att låsa nätet på endast 3G. Då tvingar du modemet att koppla upp mot 3G nätet. Det kan ge dig en bättre hastighet men om du saknar 3G-täckning så kanske du inte får in någon signal. Därför är det bäst att du testar att låsa nätet på både endast 3G och endast Edge för att se vad som ger bäst resultat.

    Jag hoppas att mina tips och förklaringar hjälper dig.

    Med vänliga hälsningar
    Susanne Boström
    Telia Kundservice

     
    • Maths

      28 juni 2010 at 18:44

      Ett stort tack, Susanne. Jag ska följa ditt råd och på den där sidan lämna mina uppgifter för att se om det går att få en förbättring. Jag ska också testa att låsa modemet till 3G, men jag måste kolla upp hur jag gör det i Ubuntu.

       

Kommentera

 
