RSS

Pensionerat min gamla mobil

24 Jun

Efter 10 år har jag med en viss sorg låtit min gamla mobiltelefon gå i pension. Jag har tappat den i golvet några gånger och den är repig, men den fungerar fortfarande. Den har de funktioner jag har känt behov av, nämligen telefon och SMS. Problemen på senare år har varit att jag ibland måste trycka på displayen för att se vad det står och tangenten 8 kan vara lite trög. Men nu hamnar min kära Nokia 3210 i pensionslådan.

Min gamla mobil

Min gamla mobil, en Nokia 3210

På senare år har det varit kul att ta fram den för att visa vilken gammal mobil jag har. Det har varit lite som en grej. Många har fått ett stort leende på läpparna och sagt att det där var deras första mobil och att det varit den bästa de har haft.

Den fungerar som sagt fortfarande, så om jag skulle behöva en kontanttelefon någon gång, kan jag alltid plocka fram den ur lådan.

När jag funderat på att köpa en ny, har jag haft följande krav.

  • Telefon
  • SMS
  • En kamera med 5 Mp
  • Inget Windows
  • Inget Apple

Den jag fick tips om då var Sony Ericsson Elm. Tydligen blev den väldigt populär, för jag fick vänta i två veckor på att få den. Men igår kunde jag köpa den. Sedan var det bara att flytta SIM-kortet.

Min nya mobil

Min nya mobil, en Sony Ericsson Elm

Och intrycket är att saker har ju hänt på 10 år! Enkelheten är bort. Istället är menyerna oändliga och valen många. Så det blir något att sätta sig in i.

Fram för allt ska jag undersöka möjligheterna att koppla mobilen till datorn. Det fungerar både med USB-kabel, Blåtand och WiFi. Mobilen kan nu användas tillsammans med datorn och nätverket, vilket öppnar ny möjligheter. De flesta har säkert tagit det här steget för länge sedan, men vi har varit några som inte ”bytt upp” oss.

Inte minst är jag intresserad av kamerafunktionen. Den tar riktigt bra bilder! Eftersom det var anledningen till att jag bytte mobil, känns det väldigt bra.

Hur som helst, nu börjar semestern och jag har tid att mecka med både datorn och mobilen. När nu inte stranden och solstolen drar mer.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 juni 2010 i Diverse

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
