RSS

Tvång på antivirusprogram

23 Jun

I Australien håller man nu på att förbereda en lag som tvingar datoranvändare att använda ett antivirusprogram. Skulle jag bo i Australien skulle jag snart vara olaglig och bli avstängd från internet.

Lagförslaget skjuter naturligtvis in sig på all de ohyra som finns för Windowsdatorer. Det är ett av de största problemen med internet idag. Och den drivs av en mycket lukrativ ekonomi inom den undre världen. Det är inte längre ”snälla” hackare som bara raderar din hårddisk.

Men jag då? Jag kör Ubuntu. Även jag skulle bli olaglig. Detta trots att jag kör det säkraste operativsystemet som finns just nu. Det finns inga aktiva virus eller skadlig kod för Ubuntu eller andra Linuxbaserade operativsystem. Så mitt behov av ett antivirusprogram är noll. En standardinstallation av Ubuntu behöver vare sig brandvägg eller antivirusprogram.

Ändå skulle jag tvingas använda ett av den australiensiska regeringen godkänt antivirusprogram. Och vad skulle hända om alternativen som finns inte går att köra på min Ubuntu? Avstängning från internet?

Däremot gillar jag den delen i lagförslaget som gör företag som Microsoft och Apple skadeståndsskyldiga om en användares dator blir hackad på grund av brister i operativsystemet. Undermåliga operativsystem blir ingen glad över. Därför är det bra om det inte blir allt för enkelt att strunta i säkerheten.

Frågan är hur skulle man bevisa att det är operativsystemet som är den felande länken? Hur lätt blir det att skylla på slarv från användaren? Och kommer det då tillägg till användarlicensen för att tillverkaren ska skydda sig själv?

Och hur tillämpbar är det här på fri och öppen källkod? Vilket ”företag” ska stämmas?

När det gäller datorprogram så hittar man hela tiden luckor som skulle kunna gå att utnyttja. Men det är därför operativsystem som Ubuntu har en Uppdateringshanterare för att kunna skicka ut plåster som rättar till problemet. Även Windows har en sådan, men där händer det att man inte är helt öppen med vad som laddas ner och installeras.

Så jag frågar mig hur lagstiftarna egentligen tänker. Man vill väl och målet är ett säkrare internet. Men är det här vägen att gå? Kanske finns det andra ”lösningar”.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 juni 2010 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
