RSS

Femma sexa det kommer en häxa

06 Jun

Att hitta en ingång till matematiken är inte helt lätt. Hur man gör beror väl lite på vilka förutsättningar man har och vad man vill uppnå. Själv vill jag förstå vad matematik är och hur den kan yttra sig hos små barn innan innan jag går vidare praktiskt. Andra vill ha ett recept att följa.

Och recept får man om man tittar i boken ”Femma, sexa – det kommer en häxa. Praktisk matematik i förskolan” (Natur & Kultur 2009) av Else H. Devold.

Men boken börjar med en teoridel, som ger en snabb skiss över vad matematik kan vara. Och att det är en teoridel ska inte avskräcka någon, för vad den försöker göra är att hitta till den lättförståeliga grunden. Vi är alltså långt ifrån den tråkiga och abstrakta skolmatematiken.

Har man i redan tidigt i skolan blivit stämplad som dålig i matematik, kan det nog ändå vara lite svårt att ta sig förbi en del av begreppen som används.

Vad den här delen inte tar upp, är att man måste ta hänsyn till vilken ålder barnen har. Någon progression eller åldersangivelse finns inte.

Sedan kommer en receptsamling med aktiviteter och lekar. Varje aktivitet har en egen sida och beskrivningen består av fyra delar: ämnesfokus, material, gör-så-här och praktiska tips.

Aktiviteterna är pedagogiska lekar, inte lekar som barnen själva kommer på i stunden, utan det är vi vuxna som startar dem. Vi får med andra ord uppslag för samlingar och tillfällen när man vill aktivera ungarna. Aktiviteterna är väl mest lämpade för 4- till 6-åringar. Men den del skulle jag kunna köra med mina 1- och 2-åringar.

Här finns kända sånger och ramsor som ”Tio små indianer” och ”Fem små apor hoppade i sängen”, men även mer avancerade saker som kort- och tärningsspel.

Jag vill bara utfärda en varning. Det gäller att inte fastna i en metod istället för att se vad det är man vill uppnå. Metoden gör lätt att man handlar mekaniskt och en inlärningssituation är inte mekanisk.

Själv kan jag tycka att det känns vettigare att få en uppfattning av vad matematik är och sedan hitta tillfällen i barnens vardag där man kan utvinna funderingar kring matematiken.

Men det gäller också att kunna se matematiken i vardagen. Lek i all ära, men barnen måste på något sätt få en känsla av att de har nytta av den här kunskapen i sin vardag. Och de måste möta vuxna som använder och förmedlar den matematiska kunskapen.

Boken kan säkert vara bra som ett första steg in i matematiken inom barnomsorgen. Min gissning är att vi kommer att se flera böcker av det här slaget i framtiden, nu när det kommer att ställas krav på mer matematik och naturvetenskap i den s k förskolan.

Creative Commons License
Aspekter av kvalitet by Maths Göthe is licensed under a Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar 3.0 Unported License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 juni 2010 i Böcker, Jobbet, Matematik, pedagogik

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: