RSS

Vad är matematik?

31 Maj

På min arbetsplats har vi sedan slutet av förra året funderat en del på hur vi ska gå tillväga för att på bästa, enklaste och effektivaste sättet, utveckla barnens matematiska färdigheter. Och vi har under våren suttit med att utveckla ett nytt material som ska sammanfoga IUP med portfolion, där matematisk ska vara en del. Men frågan är: vad är matematik och fram för allt då för barn på dagis?

Jag har tidigare skrivit om ett konkret sätt att se på geometri och hur man kan räkna med bondgårdsdjur..

Men den övergripande frågan är ju vad matematik är. Vad är det egentligen vi ska syssla med? Här är det allt för lätt att man drar sig till minnes sin gamla tråkiga och abstrakta skolmatematik. Är det sånt vi ska ge barnen? Nej, knappast! Då har vi knäckt ungarnas intresse innan det ens har börjat. Så tillbaka till grunden.

En karta

Efter att ha läst lite om småbarn och matematik, så har jag funderat lite. Jag har då gjort den tankekarta som du kan se här nedan. Den är inte uttömmande och tar inte heller hänsyn till någon viss åldersgrupp. Den ska inte heller ses som något färdigt och avslutat. Vad jag försökt göra är att se vilka delar vi har att jobba med och få en överblick.

En tankekarta över matematik för barn på dagis

En tankekarta över matematik för barn på dagis

Områden att fokusera på

Som jag ser det finns det några områden man kan fokusera sin tankar kring.

Det som ligger närmast tillhands är nog taluppfattningen, för den ligger närmast den matematik vi känner från skolan. Här kan man börja med att barnet kan en del av räkneramsan bara som ord, inte som ett sätt att räkna.

Att beskriva rummet och föremål i rummet är geometri. Det kan handla om former, läge, riktning och avstånd. Man har användning för det både vid skapande i olika material och vid konstruerande med klossar och Duplo. Men även att själv röra sig i rummet och uppleva det med sin egen kropp.

Mängder handlar om likheter och olikheter, att sortera och kategorisera, att ordna upp saker. Vi har kanske olika typer av leksaker i egna lådor när vi plockar undan dem. Men även om att vi kan se helheter och delar.

Sedan skulle jag vilja lägga till tiden, något som vi också måste förhålla oss till och som det går att bearbeta matematiskt. Den enklaste formen för tid är väl när vi talar om för den ledsna 1-åringen att mamma och pappa kommer snart, d v s att föräldrarna är inte borta för evigt utan kommer tillbaka för att hämta barnet.

Allt det här kan vi även på något sätt ge 1- och 2-åringar. Men för det äldre barnen, 4- och 5-åringarna, kan vi även introducera mätning av olika slag. Dels kan vi då uppmärksamma något som vi kan jämföra saker med och i förlängningen även introducera standardmått, t ex meter, timmar, liter.

Vi kan också uppmärksamma olika former av problemlösning. Att ge barn små, enkla matematiska och logiska utmaningar. Det måste ligga på barnets nivå, men får gärna vara en liten utmaning.

Kommentarer

Några som har sett den här kartan har direkt kommit att tänka på TV-programmet ”Fem myror är fler än fyra elefanter”. Och det kan nog stämma, för det är lite på den nivån programmet ligger: enkelt och konkret. Det är verkligen något att ta efter. Och ska man ha filmtamj, är väl den filmen ett vettigt alternativ, tycker jag.

En kommentar jag fått från ett barns förälder, som är matematiker, är att det är väldigt statiskt. Hans tänkte att om man häller från ett mjölkpaket ner i ett glas, då blir det mindre i förpackningen och mer i glaset. Om vi går från dagis till skogen blir avståndet till dagis allt större medan skogen kommer närmare.

Där kan jag känna att när man har med barn och vad de kan fokusera på, så är det sånt som rör sig eller förändras på ett tydligt sätt. Det blir på något sätt intressantare. Därför kan man ju lämpligen utnyttja det i sin pedagogik.

Min dotter tänker att de större barnen mycket väl skulle kunna använda sig av enkel matematik diskret. Jag kan inte på det här utrymmet och med min ringa kunskap i ämnet, förklara matematik diskret, men det låter som 4- och 5-åringar skulle kunna fundera på sådana praktiska övningar.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 31 maj 2010 i Jobbet, Matematik, pedagogik

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: