RSS

Aspekter av kvalitet

11 Maj

Ganska ofta när det handlar om kvalitet i min bransch, blir jag lite lätt frustrerad. För vad är det man egentligen fokuserar på? Jo, ingången är att det ska vara konkret och mätbart. Men är det allt eller ens det viktigaste när det gäller kvalitet inom barnomsorgen?

När jag har suttit och gått igenom lite sparade anteckningar och länkar, så har jag hittat en som handlar om just det här. Det är Sonja Sheridan som svara på frågor och en handlar om kvalitet.

Inledningsvis skriver hon att vad som anses som kvalitet är beroende av hur man ser på kvalitet och vad man väljer att fokusera på. Det låter ju riktigt. Men om man nu ska försöka ringa in det viktiga i en verksamhet och inte ägna sig åt sånt som bara marginellt visar på kvalitet?

Så här skriver hon:

”På ett generellt plan har en amerikansk organisation NAEYC lyft fram faktorer/kvalitetsaspekter som de menar är mer relevanta för förskolans kvalitet än andra. De fann att störst betydelse för verksamhetens kvalitet har pedagogernas förhållningssätt till barnen. Näst efter förhållningssättet är det förekomsten av mål och teorier som har betydelse för verksamhetens kvalitet. Högt upp bland de kriterier som anses ha betydelse för förskolans kvalitet kommer också faktorer som samarbetet med barnens föräldrar och ledarskapet på förskolan. I min egen forskning är det lärarnas kompetens att möta barnen och skapa möjligheter för dem att lära utifrån läroplanens intentioner som blir viktiga för förskolans kvalitet.” (FörskoleForum)

Det jag läser ut av det här är följande prioriteringsordning:

  1. Den vuxnes förhållningssätt till barnet.
  2. Den vuxne har mål med sin versamhet och utgår från teorier.
  3. Personalen har ett gott samarbete med föräldrarna.
  4. Ledarskapet är bra.

Det här sätter fingret på det som är det viktigaste både ur en rent mänsklig synvinkel och pedagogiskt, nämligen att verksamheten består av mänskliga relationer. Man behöver, anser jag, hela tiden tänka på sitt förhållningssätt och sina relationer till barnen, för det lägger grunden för all annan pedagogik.

Men kan du mäta det här? Och hur länge kommer det att dröja innan man kan se att det blivit något resultat? Eller räcker det med en magkänsla?

Creative Commons License
Aspekter av kvalitet by Maths Göthe is licensed under a Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar 3.0 Unported License.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 11 maj 2010 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: