RSS

Säkerheten i Linux och Windows

10 Maj

På TechWord skriver Tomas Gilså en nyanserad artikel som jämför säkerheten i Linux och Windows. Det finns många intressanta sidor att titta på i den debatten. Båda system verkar ha sina starka och svaga sidor, säger artikeln. Men hur är det egentligen?

För hur ska vi mäta? Går det verkligen att jämföra när det ena operativsystemet i princip har monopol? Det är klart att hackare hellre siktar på att ta sig in i något som många har, än på lite udda datorer. Utdelningen blir inte så stor om man satsar på Linux, skulle jag tro.

Så den enda riktiga vore väl att se till att Linux och Mac får så stora andelar av marknaden att man inte kan hävda att de inte attackeras för att de är för små. Då kan man få en vettig jämförelse.

Till dess kommer jag att använda min Ubuntu Linux i den trygga förvissningen om att det nästan inte finns några vilda virus för mitt operativsystem. Och min webbläsare ser jag till att säkra på lite olika sätt för att även täppa till det hålet.

Sedan är det som artikeln slutar med, nämligen att användaren också har ett ansvar för det som händer.

Men jag skulle faktiskt rekommendera Ubuntu till alla förtvivlade Windowsanvändare som ännu en gång fått avlusa sin dator. Till vi är lika stora om Windows och man kan köpa datorer med Ubuntu i våra butiker, så är vi faktiskt säkrare än Windowsanvändarna. Sedan får vi se.

Uppdatering 100514 Man hittar idag ett litet postskript kring den debatt det blev bland kommentarerna. Kan vara läsvärt.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 maj 2010 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
