RSS

Byta id-nummer i Ubuntu

02 Maj

Problemet: jag vill kunna göra backup från min bärbara till NASen och då kunna montera min mapp på NASen med NFS. Jag vill ha kvar tidstämplar och rättigheter på Linuxvis och slippa trasa sönder sånt genom att använda Samba och Windows.

Jag ska också säga att min NAS är en ReadyNAS Duo som använder någon variant av Linux som operativsystem. Troligen är det Debian. I det webbgränssnitt som finns, har jag aktivetat stödet för NFS.

Det gick bra att montera mappen, men jag kunde inte bläddra i den. Det berodde på att jag har olika användar-ID på NASen och min bärbara. NFS är väldigt kinkigt med sånt. Enklast var alternativet att ändra ID på den bärbara. Men det krävde lite meckande.

På den bärbara med Ubuntu har jag ID 1000, men på NASen är det 1002. Jag måste alltså få ID 1002 även på den bärbara. Men jag upptäckte att det inte gick att ändra medan jag var inloggad.

  1. Starta om datorn.
  2. Vid Grub-menyn (jag har dual boot) valde jag recovery mode.
  3. Vid nästa meny ”root shell” för att komma till prompten.
  4. Sedan körde jag följande kommando:
       usermod --uid 1002 maths
  5. Kollade så att ändringen skett.
       less /etc/passwd
  6. Startade om.
       shutdown -r now

Efter omstarten hade jag fått ett nytt ID.

Jag skapade nu mappen NAS i min hemkatalog på den bärbara, för att ha den som monteringspunkt. Nu kunde jag montera min mapp med följande kommando.

   sudo mount -t nfs nasen.local:/homes/maths /home/maths/NAS

Et voilá! Där i Nautilus dök mina filer på NASen upp. Nu var det bara att börja ta backup och den gjorde jag med rsync.

Efter en ominstallation måste jag se till att ändra mitt ID igen så att det stämmer med det på NASen för att kunna återställa filerna.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 maj 2010 i Dator, Gör så här, Terminalen

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
