RSS

Bus-Maths

26 Apr

Bus-Maths, det är jag. Åtminstone om man får tro barnen på jobbet. Under hösten och vintern har det mest varit barnen på syskonavdelningarna som kallat mig det. Men nu har det spritt sig även till mina barn, som både har börjat prata och som också börjat förstå mer av vad som händer runt omkring.

Det började med att ett barn som har föräldrar som kan teckenspråk, berättade om mig där hemma och sa att Maths var busig. Mamman kom sedan att berätta det här för mig och jag fick lära mig tecknet för busig.

Men det visade sig också att barnet hade gett mig ett tecken, ett namn på teckenspråk. Det gick alltså att säga Bus-Maths på teckenspråk.

Jag kontrade genom att lära mig hur man tecknar busunge och barnungar, samt barnets och bästa kompisens tecken. Och sedan var det igång.

Den här leken spred sig. Först var det de allra äldsta barnen som plockade upp det. Men nu kan vem som helst av de större barnen komma kalla mig det. Några har till och med lärt sig att teckna Bus-Maths.

Nu kan jag kika in genom fönstret i dörren till den avdelningen, titta på barnen som har sett mig och utan ett ord teckna: busunge. Många förstår vad jag menar och börjar glatt ropa Bus-Maths.

Nu har alltså även barnen på min egen avdelning börjat ta efter det här. Inte så mycket ännu, men dock.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 april 2010 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
