RSS

StarCraft: BroodWar på Ubuntu 9.10

05 Apr

Vi har semester och är hos mina svärföräldrar. Min son hade lite tråkigt så han undrade om jag kunde installera StarCraft åt honom på min bärbara. Jag var lite skeptisk. Datorn kör Ubuntu 9.10 just nu. Men OK.

Eftersom det handlar om ett spel för Windows, så undrade jag om sonen visste om det gick att installera på Ubuntu. Men han hade ingen aning. Jag tänkte att det kunde gå, om StarCraft kunde köras under Wine.

När jag sedan titta på storleken på filen, 101MB, så var jag nästan beredda att avbryta. Jag är uppkopplad via mobilt bredband här hos svärföräldrarna. Men till min förvåning gick det på ca 8 minuter!

Och efter att ha försökt installera diverse program med Wine utan att lyckas, var det skönt att det nu var någonting som fungerade direkt. Så här gick det till.

  1. Laddade ner en zip-filen från ICCup, där man också hittar lite instruktioner. (Direktlänk till filen.)
  2. Skapade mappen /usr/local/games/starcraft.
  3. Tryckte Alt+F2 och skrev in gksudo file-roller.
  4. Packade upp filen i den nyss skapade mappen. Jag behövde inte ändra på några rättigheter i mappen.
  5. Körde först filen SETUP.EXE genom att högerklicka och välja Öppna med Wine.
  6. Startade genom att på samma sätt köra filen StarCraft.exe.
  7. Det fungerade klockrent, även från min sons konto!

Installationen skapade inget menyalternativ i Meny – Program – Wine, utan man får lova att starta den via filen StarCraft.exe direkt.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 april 2010 i Dator, Gör så här

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
