RSS

Middagsvila gör gott

25 Mar

Jag läser idag om nyttan av att ta en tupplur. Det ska tydligen vara nyttigt. Författarinnan till artikeln prövar själv ett par dagar att ta en siesta efter lunchen. Själv har jag ett jobb där jag nästan varje dag kan ta en vila och faktiskt också somnar. Och jag kan verkligen rekommendera det.

Precis som i artikeln har jag kommit fram till att sova i ca 15 minuter fungerar bäst. Det går lättare att vakna till och komma igång igen. Ett par munnar kaffe och jag är på banan igen.

Men även om jag inte somnar, så kan jag gå ner i varv och få ner blodtrycket en stund. Så bara att ligga och slappna av med sovande barn omkring mig fungerar för att jag ska få kraft att orka med eftermiddagen också.

Nu talar artikeln också om att det finns specifika vinster med att sova i upp till 30 minuter, en timme och 60 – 90 minuter. Det där har jag inte märkt något av, även om det kan hända att jag sover nästan en halvtimme. Däremot tror jag att vilan påverkar mig så att mina nivåer av stresshormoner sjunker, vilket ju är en hälsovinst.

Någon undrar säkert någon om det här inte är att smita från arbetet. Men redan när barnen håller att somna kan jag slappna av. Det har en lugnande effekt på barnen, som då somnar lättare. När de sedan har somnat har jag jour, d v s jag sover lätt och vaknar om någon rör på sig i rummet, och kan rycka in om någon vaknar och är ledsen, vilket kan hända när barnen är nya på avdelningen. Ett barn som vaknar, trots att det skulle behöva sova en stund till, ser mig och lägger sig ner på madrassen igen och fortsätter vila. Men är jag inte där vaknar det och går upp.

Under flera år hävdade jag också att jag kunde ta ut min rast inne på vilan. Kunde jag bara slappna av och kanske sova till en kort stund, kunde jag efter ett par munnar kaffe börja jobba direkt igen. Och är det så att jag inte somnar, då kan jag ligga och planera. För planeringstid är svårt att få ut. Och i det mörka rummet med den lugnande musiken, avslappnad och utan omedelbara krav, kan kreativiteten komma upp till ytan.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 25 mars 2010 i Jobbet, Vila

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
