RSS

Uppdateringsångest

12 Mar

Nej, jag lider inte av uppdateringsångest, status update anxiety. Facebook har jag inte och Twitter tilltalar mig inte alls. Ibland när jag känner mig trött och inte orkar skriva några inlägg här på bloggen, kan jag känna att det är lite synd, men jag tar det som det kommer. Ibland flyter det och ibland inte.

Men det där med att uppdatera sig kan tydligen bli ett slags beroende, inte olikt alkoholism och narkotikaberoende. Och det är samma mekanismer i alla tre. Det handlar om att aktiviteten frigör ämnet dopamin. Vad som händer är att man får en kick, hjärnan blir kidnappad och man vill bara ha mer.

Det intressanta, tycker jag, är att man alltså inte behöver peta i sig något eller utföra något fysiskt (t ex bergsbestigning eller sex) för att bli beroende. Man sitter ju bara där framför datorn och är social. Är det att vara socialt beroende?

Det finns personer som nästan ständigt måste vara i kontak med andra för att inte få panik. De kan då ha telefonen i örat hela dagarna. Men det måste väl ändå vara något annat som göra att man kan bli så till den milda grad beroende av Facebook eller Twitter? Eller har man någon tidigare diagnos med namnet ”socialt beroende”?

Att experten, Owe Sandberg, som uttalar sig i SVT:s artikel som jag länkar till i inledningen kallas för nätberoendepsykolog, känns väl som ett tecken i tiden. Eller?

Jag tror det är något mer än att man bara är social via nätet. Det är något med hanteringen av datorer som kan vara väldigt beroendeframkallande. En del faller för datorspel. Det kan vara WoW eller något spel på Facebook. Folk fastnar. Den ”enkla” stimulansen man får gör väldigt lätt att man fortsätter. Om det dessutom innebär att man gör positiva saker tillsammans med andra, går det lättare för en del.

Men det kan säkert också vara en press att hänga med och vara inne. Då blir det mer som ett prestationskrav än något man egentligen är beroende av.

Nej, som sagt, något konto på Facebook har jag inte. Resten av familjen har det. Även min fru, som inte är någon datornörd precis. Men Twitter är det ingen i familjen som ägnar sig åt, vad jag vet. Och själv känner jag inte något dragning dit. Jag får helt enkelt nog av sociala kontakter på jobbet.

Vad jag däremot gör, är att kolla en del nyhetsflöden när jag kommer hem. Med en kopp té i handen kollar jag vad som hänt. Det vill jag inte missa. Men om det inte går så bryter jag inte ihop eller blir förbannad för det. Det skulle däremot kännas lite konstigt att inte ha tillgång till en dator på en hel dag.

När jag tänker på saken, så har jag nog en personlighet som inte så lätt blir beroende av stimulantia av något slag. Det känns skönt!

Nu får vi väl bara vänta och se när ordet ‘uppdateringsångest’ dyker upp på wikipedia. Ännu finns inte den artikeln.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 mars 2010 i Dator

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
