RSS

Anteckningar om att använda MySQL

02 Mar

Sedan några år tillbaka händer det någon gång varje år någonting som gör att jag ägnar mig en lite sund åt databashanteraren MySQL. Anledningen brukar vara att jag installerat program som behöver en databas för att lagra information. Problemet är bara att jag inte kommer ihåg så mycket mellan varven. Så nu har jag tagit reda på lite grunder och skrivit ner mina anteckningar här.

Jag är inte på något sätt kunnig i det här ämnet. Den här texten har för mig varit en inlärningsprocess för att få vissa grundläggande kunskaper. Det är bara dessa grunder jag behöver. Ta alltså inte det som står här för hela sanningen. Det kan finnas direkta felaktighter, även om jag har testat det mesta och sett att det fungerar i praktiken.

När jag meckade med det här använde jag mig av Ubuntu 9.04 serverversionen. I paketförrådet hittade man då version 5.0 av MySQL.

Du kan ladda ner en PDF-fil med texten om du är intresserad.

Den licens jag har gett texten ger dig också möjlighet att förändra den. Det här gör att när du själv förkovrar dig, kan du använda min text som grund. Texten är skriven i något som kallas LaTeX. Men nu är det så att WordPress.com inte tillåter att jag laddar upp vilka typer av filer som helst. Därför har jag varit tvungen att ge TEX-filen en annan ändelse för att den ska gå att ladda upp.

Så för att öppna den måste du döpa om filen från ”mysql.tex.doc” till ”mysql.tex”. Du kan ladda ner filen här.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 mars 2010 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
