RSS

Matematik och naturvetenskap för småbarn

07 Feb

Just nu kämpar många runt om i landet med hur man ska kunna ”lära” 1- och 2-åringar matematik och naturvetenskap. Men vad innebär det? Tankarna går lätt till det man lärde sig i skolan. Inte kan man väl lära barn sånt? Vi hade under hösten en del diskussioner på småbarnsavdelningarna om hur vi skulle se på problemet.

Matematik

Från skolan har vi med oss att man ska kunna räkna och att det finns olika räknesätt. Ska vi lära småbarn det? De kan ju inte ens prata, än mindre förstå mängder och tid. Kanske måste vi se åt ett annat håll.

En del av matematiken handlar om geometri. Det är former av olika slag. Vi har då former i 2D, t ex en cirkel eller en triangel. Men formerna kan också ses i 3D. Cirkeln kan då bli en cylinder, medan en rävinklig triangeln blir, tror vi, ett prisma.

Vi har på avdelningen klossar i olika geometriska former. Eftersom det är klossar är det 3D-objekt, men dessa är uppbyggda av olika 2D-former. Du ser dem i bilden här nedanför.

Ett prisma och en cylinder

Ett prisma och en cylinder är matematik.

Men det blir matematik om man ger formerna ett namn, t ex cirkel/cylinder och triangel/prisma. Vi hjälper inte barnen genom att be dem hämta ”den där”, utom om vi ber dem hämta en cylinder. Det innebär att vi både har språkutveckling och ägnar oss åt grundläggande matematik.

Naturvetenskap

Nu kombinerar vi dessa två objekt för att få fram lite fysik. Vi undersöker det lutande planet genom att låta en cylinder rulla ned för ena sidan av prismat. Du ser det på bilderna nedan.

En cylinder högst upp i backen
En cylinder på väg ner för backen
En cylinder har rullat ned för hela backen

En cylinder som rullar ned för prismat är naturvetenskap.

Någon av barnen på avdelningen kom sedan på att man kunde ju lika gärna köra en bil ned för prismat. Genast var några andra barn framme med flera bilar. Ett barn, som bara säger enstaka ord, kom på att det kan kallas ‘backe’.

Men vad händer om man kör en halvcylinder ned för prismat? Och vad händer om man tar en kub eller ett rätblock och försöker få dem att rulla? Och vad hände om man ställde flera prismor efter varandra?

Är inte det här konkret matematik och naturvetenskap? Dessutom på barnens nivå? Om inte, så har i alla fall barnen väldigt kul med klossarna och undersöker hur fungerar ihop på olika sätt.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

Annonser
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 februari 2010 i Jobbet, Matematik, pedagogik

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: