RSS

Ett flöde av uppdateringar

05 Feb

Computer Sweden skriver idag om en monsteruppdatering från Microsoft. Själv kan jag undra om en uppdatering är en så stor sak. Den här vecken har uppdateringshanteraren i Ubuntu öppnat sig flera gånger. Och nästan varje gång finns det flera viktiga säkerhetsuppdateringar.

Men Microsoft uppdaterar Windows, Internet Explorer och Office bara en gång varje månad. Och den här månaden har de visst skramlat ihop till ganska många. Så i Windowsvärlden blir en uppdatering en stor sak. Dessutom påverkar den ett stort antal datorer runt om i världen, vilket kanske är huvudorsaken till allt ståhej. För uppdaterar man inte sin Windowsdator, är den snart en del i ett botnet eller bara har blivit infekterad.

Modellen för uppdateringar i Ubuntu är att de kommer så fort något är fixat, om det så är en viktig säkerhetsuppdatering. Man samlar inte på hög. Jag har ofta varit med om att läsa i något nyhetsflöde att det har upptäckts någon allvarlig bugg i något program, för att några timmar senare få ner en uppdatering som lagar det som varit trasigt. Hela tiden är det ett flöde med uppdateringar.

Och uppdateringarna gäller inte bara själva Ubuntu, alltså operativsystemet, utan också många av de program som jag har installerat på min dator. Många gånger har det handlat om webbläsaren Firefox, i andra även OpenOffice. Kör du de här programmen i Windows, så måste du manuellt göra uppdateringen. Jag klickar bara på knappen Installera uppdateringar så sköter det sig själv.

Uppdateringarna kommer snabbt. Det här känns tryggt. För jag vet att min dator är så säker den kan vara.

En säkerhetsexpert uttalar sig artikeln från Computer Sweden. Han säger att han varje månad ser nya skäl att göra sig av med äldre operativsystem. Även här känns det som ett typiskt Windowsproblem, för nya versioner kommer med många års mellanrum.

Låt vara att det inte tog så lång tid mellan Vista och Windows 7, men den senare är bara en något uppdaterad version av den förra. Där Vista är version 6.0 så är Windows 7 version 6.1. Man ville gärna paketera om missen Vista för att få fart på försäljningen, skulle jag tro.

För Ubuntus del kommer det nya versioner varje halvår. Det kan väl ha sina nackdelar, men om man kör en uppdatering av sitt operativsystem två gånger varje år, kan man inte tala om ett gammalt förlegat operativsystem. Det är då alltid aktuellt.

På det här sättet kan jag få tillgång till det senaste som finns att få inom världen av fri och öppen källkod. Allt kommer i ett ständig ström av uppdateringar, så kasten mellan gammalt och nytt blir aldrig stora. Min dator är alltid aktuell.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 februari 2010 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
