RSS

Windowsanvändare får välja webbläsare

31 Jan

I 15 år har operativsystemet Windows kommit med en gratis webbläsare. Den var starkt knuten till själva operativsystemet och det var väldigt enkelt att bara acceptera just den webbläsaren. För vem kunde se några alternativ? Det här har kritiserats från många håll, även av EU. Och från mars kommer alla inom EU som har Internet Explorer som standardwebbläsare att få upp en lista med alternativ.

Och som DN mycket riktigt påpekar, så kommer nog de flesta inte att ha hört talas om de alternativa webbläsare som finns. Många kanske inte ens vet vad en webbläsare är. På sin höjd kanske man har hört talas om Firefox. Men de flesta har nog inte brytt sig.

Men det kan vara läge att byta. För, som DN skriver, så finns det många alternativ och de har alla sina för- och nackdelar. Det är inte helt säkert att man har den webbläsare man skulle trivas bäst med.

Framför allt är det viktigt att byta om man råkar ha Internet Explorer 6! Den är både en säkerhetsrisk och totalt omodern. Den är så pass omodern att Google snart kommer att sluta stödja den.

Tyvärr vet jag inte om jag någonstans i all den statistik som min blogg ger mig, kan se vilken webbläsare mina besökare använder. Men det vore intressant att veta.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 31 januari 2010 i Dator, Firefox, Internet

 

Etiketter: , , , , , , , ,

4 svar till “Windowsanvändare får välja webbläsare

  1. Magnus

    31 januari 2010 at 12:12

    Hej Math. Om du använder Google Analytics, som är gratis, så kan du se vilka webbläsare och operativsystem dina besökare har, bland mycket annat.

     
    • Maths

      31 januari 2010 at 13:06

      Det är sant. Jag tror jag ska fixa mig ett konto, så jag vet vilka som besöker mig.😉

       
  2. Bo Hogrelius

    31 januari 2010 at 12:34

    Just nu skriver jag till dig med Chrome och mitt OS är Ubuntu!

     
  3. GH

    31 januari 2010 at 17:11

    Ja oj vad bra att politikerna beslutar att tvinga in en trojan på datorn riktad till de som är nöjda med IE.

    Vad tror ni blir härnäst när politikerna såg att detta fungerade ?

    Dröjer inte länge förrän kraven på ”godkänd antivirus och brandvägg” dyker upp som de föröskte med i Kina.

     

Kommentera

 
