RSS

Program för att lägga personalschema önskas

23 Jan

De senaste två veckorna på jobbet har till en stor del handlat om vårt schemat. Och som vanligt när det handlar om schemat, så betyder det att saker inte funkar så bra. Det är svårt att lägga schema, det vet alla som har blivit tvungen att göra det. Hos oss läggs fortfarande schemat på det gamla analoga sättet. Något schemaläggningsprogram finns inte. Och schemat är nu så pass komplicerat att det inte funkar.

Så jag funderar på om det finns något program för att lägga ett personalschema. Det måste naturligtvis passa oss. Kunde jag programmera skulle jag direkt sätta mig och skapa ett. Men nu funkar inte min hjärna för just programmering, så det alternativet finns inte.

Programmet ska gå att köra på en Windowsdator. Tyvärr är det det vi har och även kommer att få dras med under de kommande fem åren, eftersom Stockholms stad har köpt en sådan lösning. Något program för att lägga schema kommer troligen inte att ingå.

Eller är det någon som känner till ett sånt här program? Något med öppen källkod, kanske? Det finns faktiskt sådana även för Windowsdatorer.

Själva schemat handlar om är att folk ska jobba rätt antal timmar och att det blir en bra täckning med personal under vissa tider på dagen. En liten lista med specifikationer skulle kunna se ut så här.

  • Ska gälla 15 personer och kunna utökas med extra personal vid behov.
  • Ställa in så att arbetstiden blir efter personens anställningsform, hel- eller deltid.
  • Hantera icke schemalagd kvällstid, t ex APT och föräldramöten.
  • Gärna också innehålla möjligheten att i arbetstiden lägga in planeringstid.
  • Man ska kunna se hur man har lyckats täcka upp tider på morgonen och under sena eftermiddagen.
  • Göra avdrag för rast

Det finns möjlighet att skapa ett sånt här program i OpenOffice Kalkylark eller MS Exel. Men frågan är hur man gör det på ett enkelt sätt. Resultatet får inte vara allt för komplicerat, eftersom det troligen inte kommer att vara någon datornörd som ska hantera det.

Jag har idag suttit och försökt skapa något i OpenOffice. Men jag är inte så hemma på alla de funktioner som finns. Inte heller kan jag kombinera dem på ett bra sätt.

Men det får inte vara för komplicerat för det ska gå att spara det som ett Exel-dokument. Blir det för invecklat med funktioner och macron, kan det bli svårt att konvertera till Exel.

Finns det någon som har ett förslag hur jag ska lösa det här? Eller finns det andra alternativ?

Uppdatering 100612 Jag har nu börjat använda ett litet enkelt program jag skapat i OpenOffice Kalkylark för att förenkla arbetet med ett nytt schema till hösten. Nu har jag lagt upp de tekniska detaljerna. Återkommer med själva kalkylarket senare.

Uppdatering 100709 Nu har jag lagt upp mitt schemaläggningsark för nedladdning.

 
21 kommentarer

Publicerat av på 23 januari 2010 i Dator, IKT, Jobbet, Schemaläggning

 

Etiketter: , , ,

21 svar till “Program för att lägga personalschema önskas

  1. nattensbibliotek

    24 januari 2010 at 10:21

    Det finns ett program som heter TIL-TID som kanske kan vara något.
    http://www.sevab.se/

     
    • Maths

      24 januari 2010 at 10:47

      Tack för tipset!🙂 Jag ska kolla upp det.

       
  2. Maths

    25 januari 2010 at 20:29

    Har tittat på en presentation av TIL-Tid och kan konstatera att det är ett helt administrativt verktyg. Schemaläggningen är bara en del. Det känns lite over kill för vår verksamhet.

    Jag hittade Schemaskaparen som är ett MS Excel-tillägg för Office XP. Men då kunde man kanske göra något själv som gör samma grej.

     
  3. Jens

    04 februari 2010 at 16:43

    kanske http://www.resursbokning.com
    kan vara nåt för dig
    ett online baserat personalschema

     
    • Maths

      04 februari 2010 at 17:05

      Tack! Ska slänga ett öga på det.

       
  4. Maths

    10 juni 2010 at 20:01

    Både de två föreslagna programmen är overkill för oss. Det handlar om program för hela kontoret. Men nu har jag gjort ett kalkylark i OpenOffice som en jobbarkompis och jag just nu håller på att testa. Den stora frågan nu är hur vi ska få in planeringstiden i schema. Lägger upp resultatet här på bloggen lite längre fram, men det blir då en version för OpenOffice. Får se om det går att spara som i Excel-format.

     
  5. Svendus

    18 februari 2012 at 07:42

     
    • Svendus

      18 februari 2012 at 07:48

      men Google kalender fungerar och rackar för oss https://www.google.com/calendar/
      man kan dela ut behörighet till andre att skriva och redigera i Kalendern samt ge personer rättigheter att dela ut behörigheter
      Kalendern kan bäddas in på vilken sida man vill
      och man kan skriva i html om man vill lägga in bilder mm.

       
      • Maths

        18 februari 2012 at 09:56

        Är inte Googles schema ett personligt schema? Något man lägger åt sig själv och sedan delar med andra? Det vi behöver är ju ett schema för att få ihop arbetstiderna för 5 avdelningar med 3 pers på varje. Eller har de även lösningar som passar företag?

        Om du tittar på schemaläggningsarket jag skapade, förstår du hur jag tänker och lite vilka funktioner vi kan behöva.

        Men tack för tipset! Har man bara ett Google-konto så kan det säkert funka för många. Själv har jag inte Google, så jag kan inte testa själv.

         
        • Svendus

          28 februari 2012 at 07:52

          Det är helt lagligt att ha flera Google konton
          har man en smartphone läggs kalendern till automatisk i telefonen hos personen som klickar på google ikonen längst ner i högar hörnet på en inbäddat Kalender jag till ex. har 5 synkade kalendrar för utan min privata i min Android telefon och kan bocka för och av dom jag vill se
          kolla detta exempel på en inbäddat kalender
          http://www.langaryd.nu/kalender/index.htm

           
          • Maths

            28 februari 2012 at 18:12

            Det verkar smidigt! Vi har MS Outlook på jobbet, men jag vet inte om man kan få tag på den kalendern via mobilen.

            Så måste man ha en smartphone. Jag har en Sony Ericsson Elm, så jag måste nog uppgradera mig då.😉

             
    • Maths

      18 februari 2012 at 10:00

      Det känns lite hemligt. Man får inte se några previews eller skärmdumpar. Sedan har vi frågan om priset. Och viktigast av allt, vill du spara tiotusentals kronor?, det säger inte mycket.😉

      Tack även för det här tipset! Det finns tydligen fler än jag har tänkt mig.

       
  6. Jonas A

    27 februari 2012 at 20:51

    Det finns ett program som heter personalkollen.se också. Men det verkar ha några andra grejjer också ser det ut som.

     
    • Maths

      27 februari 2012 at 20:57

      Tack för tipset!

      Det börjar bli en lite samling med olika alternativ. Det skulle vara kul att göra en ”roundup”, ett jämförande test mellan de här alternativen.

      Frågan är bara vilka kriterier man egentligen skulle ha med? Vad är relevant för oss inom barnomsorgen?

       
    • Maths

      27 februari 2012 at 22:04

      Har nu titta lite på deras hemsida och visst det är en hel del andra grejer. Dom grejerna tillhandahåller Stockholms stad åt oss. Det är just schemaläggningen vi behöver ha stöd för. Och nu fungerar mitt schemaläggningsark ganska bra. Hur man sedan gör för att lägga ett bra schema, det är en annan fråga.😉

       
  7. Zinta

    12 mars 2013 at 20:54

    Hej Maths,
    sitter nu och försöker uppfinna cykel, dvs excel schema-mall för 20 pers inkl jourarbete nätter och helger. Googlade fram din sida, tack för att du delar med dig.
    Jag är dock inte hälften så datakunnig som du, mäktar inte att göra om schemat för mina behov.
    Lycka till med schemaläggningen😉

     
    • Maths

      12 mars 2013 at 21:51

      Tack! Schema för 20 pers kanske inte är så svårt. Men jourarbete, nätter och helger låter inte kul för en schemaläggare. Där tror jag att sjukvården har bra system att lära av.

       
      • Per Björnehammar

        10 augusti 2015 at 15:19

        Maths, har du lyckats lösa schemaläggningsfrågan? Annars tror jag nog att vi på Quniyx.com kan hjälpa dig. Vi har ett par förskolor som vi hjälper med gott resultat.

        / Per Björnehammar, Quinyx

         
        • Maths

          10 augusti 2015 at 17:06

          Jag har lyckats lösa problemet. Ca ett halvår efter det här inlägget hade jag skapat ett kalkylark som gjorde det vi behövde. Bland kommentarerna här hittar du några andra lösningar, men alla ligger långt över det vi behöver. Det gör din lösning också. Men tack i alla fall.

           
  8. Marie

    26 maj 2016 at 11:47

    Hej Maths!
    Vill du dela med dig, på ett enkelt sätt, om hur ni gjorde?

     
    • Maths

      26 maj 2016 at 18:54

      Vilken information är det du vill ha? Jag har beskrivit de formler och annat jag använde i Skapa schema i OpenOffice Kalkylark. Se om det är det du vill veta. Hör av dig annars om det är något speciellt du vill veta.

       

Kommentera

 
