RSS

På internet kan du skapa liv i luckan anonymt

20 Jan

SVT Rapport skriver idag om internettroll. Det handlar om grupper på Facebook som startas för att dra till sig medlemmar och sedan byta namn eller inriktning. Allt för att provocera och skapa liv i luckan. Och de kan göra det och även fortsätta att göra det helt anonymt.

Men jag tänker mer på den typen av trollning som ett forum kan utsättas för. Urban skrev om det här och sa att det var OK att hata trädgårdsskötsel, men inte på ett forum för just trädgårdsskötsel. Gör man det, är man ett troll, någon som vill skapa konflikter.

Det här upplevde jag redan i slutet av 90-talet på en nyhetsgrupp jag var med i då. Den anordnades av min dåvarande internetleverantör. Några personer som inte riktigt förstod att man faktiskt träffade riktiga personer, utan gick på helt koleriskt som om de var helt ensamma. Och rent fysiskt så var de ju det, eftersom de satt ensamma hemma och skrev sina inlägg. En sådan person blev följaktligen bannad och avstängd.

Som moderator i ett forum stöter man lätt på de här personerna. De kan liksom inte hålla sig, utan spyr ur sig det ena efter det andra. Bli bannade och avstängda en tid, men återkommer och fortsätter att skapa bränder. De behöver inte ens ha ett syfte, utan vill bara ha bråk. Eller så förstår de inte att behandla andra människor med respekt. I botten har man kanske en liten märklig människosyn.

I SVT:s artikel hävdas det att trollen vill testa hur källkritiska omvärlden är. Kanske skulle det gälla just för bluffarna på Facebook. Men det finns folk som på olika sätt tycker om konflikter. Blir det för lugnt så skapar man en konflikt. Vissa människor verkar vara benägna att agera så. Det måste finnas djävulskap någonstans. De bara måste provocera. Grälsjuka är ett annat ord för det. Jag har till och med stött på en sådan i mitt yrke.

Ännu har inte människor riktigt lärt sig hur de ska se på den här typen av människor när de dyker upp på internet. IRL, i riktiga livet, finns det större chanser att bemöta den här sortens provokationer. Och en eller ett fåtal personer kan skapa en stor skada för den webbplats de väljer att härja på. Men i den anonyma cyberrymden kan personerna få härja mera fritt.

Det är inte bara journalister som behöver se över sin källkritik när det gäller trollning. Även Facebook, olika forum och andra som kan bli utsatta, måste se över sitt agerande. Facebook borde t ex stänga av den här typen av grupper så fort de blir kända.

Det här är den ena anledningen (den andra är spam) till att jag har valt att här på bloggen inte publicera kommentarer utan mitt godkännande. Det inskränker naturligtvis möjligheten för mina läsare att spontant ge en kommentar. Men här vill jag inte släcka bränder i efterhand. Och jag hoppas att du, kära läsare, har förståelse för det.

 
1 kommentar

Publicerat av på 20 januari 2010 i Dator, Internet

 

Etiketter: ,

Ett svar till “På internet kan du skapa liv i luckan anonymt

  1. urbananjar

    20 januari 2010 at 22:40

    Jag har all förståelse även om jag själv har öppet för kommentarer i min blogg – men jag är beredd att stänga till kasta och censurera hur mycket som helst om det behövs.

    Spam har wordpress rätt bra filter mot, kanske lite för bra, har fått släppa en och annna OK kommenter som klassats som spam.

     

Kommentera

 
