RSS

Lösenord och tandborstar

20 Jan

Det där men lösenord är svårt. Det tar emot att byta ut dem för då måste man komma på nya hela tiden. Men nu kanske jag ska börja byta lösenord varje gång jag byter tandborste.

Jag läser i en intervju med Per Hellqvist, säkerhetsexpert på Symantec, följande roliga vinkling på problemet.

”Lösenord är som tandborsten – man lånar inte ut den och man ska byta ofta.”

Hellqvists tips är följande

  • Använd en lösenordsfras, alltså inte lösenord
  • Använd tre olika lösenord för tre olika säkerhetsnivåer. På ställen där man inte har känslig information kan lösenordet vara enklare, men är det viktig information då ska lösenordet vara starkt.

Vill man ha fler tips, finns det 33 stycken på IDG.se.

Nu ska jag bara komma ihåg när jag bytte tandborste senast.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 januari 2010 i Dator, Säkerhet

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Lösenord och tandborstar

  1. Matts Eriksson

    09 augusti 2013 at 20:15

    Med 50 tandborstar 1 mun 31 tänder och minnet ett minne blott – är man snart i en ond cirkel ju fler byten desto svårare minnas, när hela badkaret fyllts av utslitna fraser. Skriver upp allt – ett självklart tips, men använd inte 4 skrivblock utan 1.

     
    • Maths

      10 augusti 2013 at 14:10

      Du har förstås en poäng där. När jag skrev inlägget kändes det som en bra idé — och delvis är det så fortfarande — men om man skapar starkare lösenord blir det inte lika nödvändigt att byta så ofta. Kanske bara var 50:e till 100:e år.😉

       

Kommentera

 
