RSS

Första kontakten med EPiServer

05 Jan

Stockholm använder innehållshanteringssystemet (CMS) EPiServer och jag läser att EPiServer dominerar den svenska webbdriften. Så det är kanske inte så konstigt att Stockholm använder det. Och idag har jag suttit och jobbat med det för första gången.

Jag har testat innehållshanteringssystem förrut. Den här bloggen körs med WordPress, som är ett CMS, och jag har även prövat Drupal. Men det var alltså första gången med EPiServer.

Det område på sidan där man redigerar webbsidan är lätt att fatta. Men där fanns sedan mängder med möjligheter att ange parametrar och inställningar, så det kändes lite skrämmande om jag tittade mig omkring. Jag förstår att de vill att man helst ska ha gått kursen innan man sätter sig ner och gör något skarpt. Fast genom att fokusera på området där man skriver sitt innehåll, gick det riktigt bra. Min erfarenhet av andra CMS var också till stor hjälp.

Jag behövde i princip bara kopiera texten från det Word-dokument jag hade och klistra in det i innehållsfältet. Några underrubriker gick enkelt att fixa. Och punktlistor funkade direkt vid inklistringen.

Även bilder gick bra, även om jag tog hjälp med det av en som kunde. Bilderna hade jag tagit redan i somras och sedan bearbetat lite för att passa på sidan.

Tror ni förrsten att det är enkelt att fotografera en dagisgård? Min är på det hela väldigt tråkig. Därför var det en verklig utmaning att hitta den vinkel där den ser mest inbjudande ut. Vi får väl jobba på att utveckla gården så den gör sig bättre på bild, kan jag tänka mig.

På det hela kändes det väldigt stort. WordPress är lite enklare, tycker jag. Men om man nu ska ha en stor webbplats, så kanske man kan ha nytta av allt det som EPiServer kan erbjuda.

Frågan är ändå, om inte det hade funkat lika bra med något fritt och öppet alternativ, t ex Drupal, Joomla eller WordPress. Vad tjänade Stockholms Stad på att använda den här lösningen? Det måste ändå ha kostat en rejäl slant.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 januari 2010 i Dator, IKT, Jobbet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
