RSS

Scareware för Windows

02 Jan

Nu så här i början av 2010 har jag lärt mig två nya ord: scareware och rogue software. Jag hittade orden hos tkj. Vad det handlar om är program som uppger sig kunna rensa din dator från spionprogram och virus. Men det är rena bluffen.

Har du tur så har du bara lagt ut pengar till igen nytta. Har du däremot otur, då kan din dator bli infekterad av virus, trojaner, masker eller annan ohyra. Och du har betalt för det!

Vad de här bedragarna gör, är att utnyttja Windowsanvändarnas rädsla för att få virus på sin datorer, Och den rädsla är inte helt obefogad, om man säger så. Jag tycker jag mig hör sånt från olika håll med jämna mellanrum. De personerna får i många fall installera om datorn.

Här är en lista på program du bör se upp med.

  • Total PC Defender
  • Antispyware Shield Pro
  • SystemCleanerPRO
  • Antivirus 2009 & Virus Remover 2009
  • Spyware Fighter
  • Win Defender 2009

Rådet man får brukar vara att ha ett bra antivirusprogram och en brandvägg. Men här laddar man ner något i god tro, att det faktiskt ska hjälpa mot framtida problem.

Själv är jag inte den del i den där världen. Jag kör ju Ubuntu! Å andra sidan så har jag inte fått något virus på mina Windowsdatorer heller sedan någon gång runt 2003 – 2004. Men kan ändå känna att det där med virus är något som inte engagerar mig så mycket i och med att jag kör en variant av Linux.

Så hur gör man då? Något av det här, kanske?

  • Skaffa en router mellan datorn och internet, även om du bara har en dator.
  • Köp antivirusprogrammet i datorbutiken eller köp något etablerat märke om du nu nödvändigt vill köpa det på nätet, t ex Norman, Norton, Panda.
  • Var inte godtrogen. Tänk efter innan du klickar på något som ska installeras från nätet.
  • Använd helst webbläsaren Firefox och skaffa dig några bra tillägg som ökar säkerheten vid surfandet. Passa på att även blockera lite reklam.
  • Och vill du slippa tänka på virus, då är väl det mest logiska steget att byta operativsystem. Jag kan rekommendera Ubuntu, vilket läsare av den här bloggen inte borde bli förvånade över. Men Mac går säkert också bra.
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 januari 2010 i Dator, Internet, Säkerhet

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
