RSS

En pedofil och alla män blir ifrågasatta

06 Dec

Jag tänkte att jag inte skulle kommentera det nya pedofilfallet. Men Per-Håkan Taavo skriver om den i veckan uppmärksammade pedofilen i Jönköping. Det har uppmärksammats av Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och en uppföljare i Aftonbladet. Det blir en hel del uppmärksamhet. Och som Per-Håkan påpekar, är det en negativ uppmärksamhet för oss män i barnomsorgen.

När det inträffar fall som i Jönköping ska medierna givetvis bevaka dem, det handlar ju om allvarliga brott. Men tidningar och radio kan hjälpa oss män i förskolan genom att ibland även lyfta fram positiva förebilder. För när ett nytt fall nu uppdagats finns det föräldrar i Sverige som kommer att bli misstänksamma mot manliga förskollärare.

I Aftonbladet har den tanken redan ventilerats. Man låter en ung kvinna som redan mött pedofilen säga följande angående män och att sätta sitt eget barn på dagis.

– När jag ska ha henne på förskolan vill jag inte ha manlig personal där. Alla män är naturligtvis inte pedofiler, det vet jag. Men det är ändå en oro man alltid kommer att ha med sig.

Men så här blir det tyvärr varje gång man kommer på någon pedofil. Då blir plötsligt alla män inom barnomsorgen ifrågasatta. Som om det ligger inneboende i vuxna män att bli kåta på småbarn och/eller begå sexuella övergrepp. Så är det naturligtvis inte.

Per-Håkan skriver också om att det finns ställen där man tagit ifrån männen vissa arbetsuppgifter.

Vissa förskolor har efter tidigare skandaler gått så långt att de stoppat manliga lärare från att byta blöjor och vila med barnen. Det sker naturligtvis med gott syfte, att fria personen och förskolan från misstankar. Men är man förskollärare ingår blöjor och vila. Skulle jag inte få utföra de arbetsuppgifterna hade jag nog verkligen funderat på om jobbet var något för mig.

Jag har själv inte hört talas om det, men det låter horribelt! Hur mycket har man förstått om män då? Jag skulle om jag inte fick utföra vissa arbetsuppgifter på grund av att jag är man, anmäla min arbetsgivare till Diskrimineringsombudsmannen.

Att sprida moralisk panik är en sak, sånt drar läsare. Men nu hoppas jag att Aftonbladet och Expressen visar upp goda manliga förebilder inom barnomsorgen. Det finns manliga nätverk man kan ta kontakt med för att få en bild av hur det är att vara man och jobba med barn. Att uppmärksamma brott där pedofiler är inblandade är bra. Men att sprida en misstro mot alla man är inte OK.

Pedofilen är en egen individ som får ta ansvar sina egna känslor och handlingar. Blanda inte in mig i det, tack.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 december 2009 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
