RSS

En pilatesboll och genustänk

29 Nov

I veckan var jag upp på en av syskonavdelningarna med en pump för att pumpa upp en pilatesboll som de hade fått. Jag brukar bara vara där upp vid frukost i vanliga fall. Nu fick jag en liten inblick i hur genus kan fungera bland så stora barn. Själv har jag svårt att se sånt bland mina 1- och 2-åringar. Men nu blev det tydligt vad som händer på ett par år.

De barn som var med var två 4-åriga pojkar, en 4-årig flicka och två 3-åriga flickor.

Redan när jag pumpade upp bollen märkte jag en skillnad. Barnen fick var med och pumpa när det nästan var klart. Pojkarna tog sig ann problemet med kraft och fart. De använde sina krafter och lutade sig över pumpen för att få mer kraft. Flickorna tog i pumpen mycket försiktigt. De hade stått och tittat på medan pojkarna pumpade, men använde ändå sin egen stil i pumpandet.

Sedan kom det ett förslag att vi skulle gå in i lekhallen och pröva bollen lite. Bollen kastades ut på det stora golvet. Alla barnen sprang efter bollen, men mest energiska och målinriktade var pojkarna. Resultatet blev att de hann först och den ena pojken tog bollen och sprang iväg med sin fångst. Alla andra sprang efter honom.

Men den andra pojken ville också ha bollen, så han utmanade genom att försöka slita åt sig bollen. Det lyckades och han sprang iväg med den. Alla andra sprang nu efter honom.

Efter en liten stund med pojkarnas bollinnehav, som växlade lite, började flickorna försynt protestera.

― Vi får inte bollen!
― Men hur gör pojkarna för att få bollen då? undrade jag. På det hade flickorna inget svar.
― Vi springer fortare, sa pojkarna.

Det här stämde vara delvis. För den 4-åriga flickan var lika snabb som de jämnåriga pojkarna. Nej, sanningen var nog en annan, tänkte jag.

― Pojkarna tar bollen, sa jag. De gör så här!

Och med det dök jag på pojkarna som drog i bollen. Den ena gav jag en lätt tackling och så grep jag tag i bollen och tog den. Som om vi spelade basket passade jag nu bollen till flickorna, vilka stod en liten bit bort. De hade lite svårt att få grepp på bollen, så en av pojkarna lyckades ta den igen. Flickorna protesterade, men pojkarna var lyckliga över leken.

Så höll vi på ett tag. Jag fick lov att ta bollen från pojkarna i leken och kasta den till någon av flickorna för att de över huvud taget skulle få ta i den. Jag kunde brottas lite med pojkarna för att vinna lite tid åt flickorna. Även den delen av leken uppskattade pojkarna. Och flickorna var glada över att få ”äga” bollen en stund. Men igen av flickorna kastade sig fysiskt in i leken för att ta bollen. Flickorna gav upp innan de ens försökt.

Jag försökt flera gånger visa för flickorna hur pojkarna gjorde för att få tag på bollen. Men det verkade ta emot för dem att ge sig in och brottas. Dels var två av flickorna yngre än pojkarna, dels var de också mer försiktiga och verkade inte uppskatta den här typen av lek. Eller hade de redan en bild av sig själva som svagare än pojkarna?

Men precis när det var dags att gå tillbaka till avdelningen, tog den 4-åriga flickan mod till sig. Hon grep tag i bollen och höll kvar för att kunna få den. Hon försökte inte knuffa bort pojkarna, men hon drog och drog och gav inte upp. Det syntes att hon faktiskt uppskattade att få dra och kämpa. Det blev till slut en lekfull dragkamp.

När vi så gick ut ur lekhallen, sa en av pojkarna.

― Vi vann över flickorna.

Han hade uppfattat situationen som att flickorna och pojkarna var olika lag i kampen om bollen. Men hur såg flickorna på saken? Hade de samma beskrivning av situationen? Hade jag jobbat på de här barnens avdelning, hade jag haft en del intressanta saker att jobba med.

 
1 kommentar

Publicerat av på 29 november 2009 i Jobbet, könsroller

 

Etiketter: , , , ,

Ett svar till “En pilatesboll och genustänk

Kommentera

 
