RSS

dmenu och Uzbl

22 Nov

Dynamic Menu är ett program för att hantare just menyer. Det är helt styrt av tangentbordet. Programmet kan användas ihop med webbläsaren Uzbl. dmenu tas upp som ett beroende, man jag har kunnat köra utan. Nu hittar jag det inte i paketförrådet, utan fick lov att installera från källkod.

Jag måste erkänna att jag ännu inte vet vad dmenu gör för Uzbl. Någon direkt förändring i webbläsaren kunde jag inte se. Och jag är ingen utvecklare, så jag kan inte göra något vettigt på egen hand. Men jag kunde i alla fall testa och se vad som hände.

För att kunna bygga och installera programmet, behöver man först installera paketet build-essential. Så heter det i alla fall i Ubuntu. Det innehåller program för att kompilera källkod och göra ett körbart program av den.

sudo apt-get install build-essential

Gör sedan så här.

  1. Ladda ner dmenu från hemsidan.
  2. Packa upp i lämplig mapp. Själv har jag skapat mappen ~/src för att bygga program i min hemkatalog.
  3. Öppna en terminal och gå till en uppackade mappen.
  4. Man kan redigera filen config.mk om man t ex vill att dmenu ska installera på annan plats än /usr/local. Men det troliga är att du inte behöver göra något alls här.
  5. Gör filen körbar:
    chmod u+x config.mk
  6. Kör
    make
  7. Kör
    sudo make install
  8. Klart!

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 22 november 2009 i Dator, Terminalen

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
