RSS

Första intrycket av Ubuntu 9.10

15 Nov

Jag tillhör den där gruppen Ubuntuanvändare som faktiskt gör en uppgradering varje halvår, när det kommer en ny version av Ubuntu. För två veckor sedan installerade jag Ubuntu 9.10, Karmic Koala. Det känns dags för att sammanfatta min intryck så här långt. Det känns som om det är mycket nytt och att jag måste lära om en del. Den här gången kändes det inte alls enkelt!

Men på det hela har jag nu kommit in hur det funkar och känner mig ganska hemma med Koalan. Det mesta flyter så smidigt som jag kan förvänta mig i det jag gillar att göra. Här är i alla fall några reflektioner.

Installationen – Bra
Själva installationen var enkel, som vanligt. Man svarar på ett par frågor och sedan installeras systemet. Det tog ca 15 minuter. Den svåra delen brukar vara hur man partitioner hårddisken, men nu hade jag allt på plats, så även det här var enkelt. Allt jag behövde göra vara markera root-partitionen för formatering och att den skulle köra filsystemet ext4. Ext4 anses väl tillräckligt stabilt, men är något nytt och ganska oprövat men jag tänker använda det ändå.

Utseende – Inte helt nöjd
Jag har inget emot brunt. Men den här gången är det mer som grått och orange, vilket inte känns bra. Tur att bakgrundsbilden går att byta ut mot något mer i min smak. Det finns även andra tema att ladda ner, så den där psykedeliska känslan går att trolla bort.

Ögongodis – Bra
Ny drivrutiner för grafikkort från Intel gör att jag återigen kan använda Compiz. I förra version försvan plötsligt den här funktionen på grund av någon miss med drivarna. Jo, det gick nu att fixa de där vobbliga fönstren. Men vill man ha kuber och annat så får man installera CompizConfig, som man hittar i paketet compizconfig-settings-manager.

Installera program – Osäker
”Programcentralen för Ubuntu” har ersatt det gamla ”Lägg till/ta bort” som det föredragna programmet att installera nya program. Jag är lite osäker på om det här är en förbättring eller inte. Den nya känns inte riktigt så pedagogisk. ”Lägg till/ta bort” var mer utformad som Programmenyn, vilket gjorde det hela enklare. Pakethanteraren Synaptic finns kvar och den kan vara användbar i vissa situationer. Men det här är kanske en vanesak.

Ljud – Bra
PulseAudio är nu med från början, istället för Alsa, som ljudhanterare. I förra versionen fick man fixa det här manuellt. Med paketet Ear Candy kan man dessutom få PulseAudio att tona och ut program.

Sedan har vi alla de där proprietära formaten som inte kommer med det fria och öppna Ubuntu. Men det är enkelt avhjälp genom att man installera ”Ubuntu restricted extras”. Då kan man även köra mp3 och flash.

Tangentbord och styrplatta – Bra
Inga som helst problem utan allt funkar. Eftersom tangentbordet för min bärbara finns med som en speciell drivrutin, går jag ändå in och ändrar till den.

Vila och vänteläge – Bra
Att söva och sedan väcka datorn fungerar bra.

Trådlöst – Inte så bra
Det var enklare i Jaunty. Nu kunde jag inte få kontakt med det trådlösa nätverket i live-CDn. Det strulade också efter installationen. Jag hade svårt att få kontakt. Den dog för mig när den till slut fick kontakt. Men så funkade det plötsligt.

Uppkopplingen känns seg. Men segheten kan bero på IPv6 bristen hos min ISP.

Mobilt bredband – Så där
Det verkade fungera direkt. Men inte. Jag fick lov att gå in i inställningarna för anslutningen och fylla i användarnamn och lösen. Inte helt självklart. Varför fick jag inte de frågorna från början? Sedan fick jag ett felmeddelande som att någon nätverkstjänst var inaktiverad. Men så var jag uppe. Det dök också upp en ikon på skrivbordet, vilket det inte gjorde i Jaunty.

Trådbundet – Bra
Det här gick helt smärtfritt.

Nätverk – ingen skillnad
Lite svårt verkar även Karmic ha att upptäcka mitt nätverk. Klagar över att den inte kan montera platsen. Efter att ha lagt till mina datorer i filen /etc/hosts gick det bättre. Men det fungerar inte helt.

Nätverksskrivare – Bra
Det var en enkel sak att installera den nätverksskrivare jag har. Den ligger på en dator med dubbelstart och det funkade lika bra både när man körde Ubuntu och XP. En del i det hela kan bero på att det är en HP-skrivare. De brukar ha bra stöd i Linux.

Hämtningar är en ny mapp – Bra
I hemkatalogen finns inte bara mappen Publikt, utan ny har man också lagt till Hämtningar. Tidigare skapade jag den mappen själv. I den lägger som standard Firefox nedladdade filer.

Snabbmeddelande – Dåligt
Nu är Empathy standard. Om det tycker jag inte! Må så vara att den fixar ljud och video, men det räcker inte. Den är en undermålig produkt. Körde in Pidgin direkt.

Ubuntu One – Bra
Har redan använt den under några månader och det fungerar bra. En del har farhågor för integriteten och när det gäller att man även automatiskt får en backup på kontakterna i Evolution, så kan man ju undra. Men nu använder jag inte Evolution så intensivt så för mig är det inget problem.

Fonthanterare – Bra
Typsnittsvisaren. Kan titta på fonter och installera dem.
Men jag skulle nog ändå satsa på att även ha något annat program för att se och jämföra fonter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 november 2009 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
