RSS

wol – väcka en annan dator i nätverket

14 Okt

Den finns en funktion datorer från mitten av 2000-talet och senare, som gör att det går att starta dem från en annan dator i nätverket. Funktionen kallas för Wake on LAN, WOL. Jag har ett tag nu velat ha ett program som klara av att väcka andra datorer. Mina försök med programmen wakeonlan och etherwake gick inte så bra eftersom inget hände. Nu har jag istället installerat wol och det funkade direkt!

Installera

Jag har inte hittat det här programmet i Pakethanteraren och det finns inte heller någon DEB-fil. Lösningen är att installera från källkod. I det här fallet är det inte så skrämmande som det kan verka.

  1. Installera först paket build-essential. Det innehåller de verktyg som behövs för att kompilera program.
  2. Ladde ner programmets källkod från hemsidan. Låt er inte luras av den gröna Download Now!-knappen för den fil du ska ladda ner finns längre ner på sidan. När jag gjorde det var det filen wol-0.5.1.tar.gz som var de aktuella.
  3. Det här är en komprimerad arkivfil, så den måste packas upp. Dubbelklicka på filen för att öppna Arkivhanteraren.
  4. Klicka på ikonen för Packa upp.
  5. Välj nu den mapp där du vill packa upp filerna i arkivet och klicka på Packa upp.
  6. Nu måste du öppna ett terminalfönster. Du hittar det under menyn Program – Tillbehör – Terminal.
  7. Med hjälp av kommandot cd navigerar man till den uppackade mappen.
  8. Skriv sedan:
    ./configure
  9. Blev det inga felmeddelanden skriver du:
    make
  10. Gick det också bra, då kan du installera genom att skriva och anger ditt lösenord:
    sudo make install
  11. Installationen är klar.

Väcka en dator

För att kunna använda programmet måste du veta den s k MAC-adressen på den dator du ska väcka. Det är egentligen ett unik ID för varje nätverkskortet.

Eftersom du har i alla fall 2 datorer i ditt nätverk, har du troligen en router för att binda ihop det. Surfa in där och leta reda på den post som beskriver din dator.

En MAC-adresser är kod som ser ut så här: 0a:b1:2c:d3:4e:f5. Den innehåller både siffror och bokstäver.

Du ska samtidigt ta reda på vilken IP-adressen datorn har. En IP-adress kan se ut så här: 192.168.0.5.

När du vet är det hela väldigt enkelt.

wol 0a:b1:2c:d3:4e:f5

Kolla om det fungerar

Om allt funkar ska det surra till i den andra datorn. Men för att kolla om den gått igång, pingar man den. Men då behöver man veta IP-adressen.

sudo ping -c 5 192.168.0.5

Sista raden ska innehålla följande:

5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss

Om det istället står så här, ja, då funkade det inte. Men tänk på att datorn kan behöva en liten tid att vakna.

5 packets transmitted, 0 received, +5 errors, 100% packet loss

Stänga av datorn

Nu undrar säkert vän av ordning: hur stänger man av datorn? Det kan nog finnas lite olika metoder för det. Eftersom jag kör Ubuntu använder jag SSH. Men det får bli ett annat inlägg.

Se också

Vill du hellre ha något grafiskt och slippa terminalen, föreslår jag att du tittar på gWakeOnLAN.

Om du använder Windows så har jag sett ett tips om ett program som heter mc-wol. Det är, precis som wol, ett program för terminalen. Så du måste in i ”det svarta hålet”, cmd, för att använda det. Själv har jag inte hunnit testa det, så jag vet inte närmare hur det fungerar.

Dessutom kan det vara intressant att kunna stänga av datorn. På samma sida om mc-wol hittar jag en länk till programmet remoteshutdown. Inte heller här har jag testat, så jag kan inte uttala om det. Det här är också ett program för Windows.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 oktober 2009 i Dator, Gör så här, Terminalen

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
