RSS

D-Link DIR-855 router för mobilt bredband

08 Okt

Jag har sett att det är många som är ute och söker efter en router för det mobila bredbandet. För alla gör-det-självare har jag tidigare skissat på en lösning. Men här om dagen, när mitt bredband från Com Hem låg nere hela dagen, kom jag på att jag faktisk har en sådan router här hemma.

Det är D-Link DIR-855. Den har en USB-port på baksidan där man kan plugga in sitt modem, sin dongel. Sedan behöver man in i routern och aktivera modemet. Jag öppnade alltså webbläsaren, surfade till routerna och loggade in.

Jag hittade stället där man anger att man sak använda ett USB-modem under SETUP – USB SETTINGS. Vid ”My plug of USB type is” väljer man 3G USB Adapter.

Allt verkade väldigt enkelt, men jag fick det ändå inte att fungera. Jag tror det beror på att mitt modem är bundet till min bärbara dator. Tyvärr vet jag inte hur man ska fixa det, men det borde gå. Jag måste erkänna att jag inte tog mig någon längre tid att undersöka saken, så lösningen kanske fanns framför ögonen på mig.

Dagen efter var ändå Com Hem uppe igen. Jag har inte hört varför det låg nere, men de kunde i alla fall lösa problemet på den dag.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 08 oktober 2009 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “D-Link DIR-855 router för mobilt bredband

  1. John Jensen (@stormense)

    03 september 2011 at 12:12

    Tyvärr går det bara med D-Links egna 3G modem

     
    • Maths

      03 september 2011 at 18:49

      Det låter konstigt. Men varför inte, de vill väl sälja sina egna modem. 😉

       

Kommentera

 
