RSS

Ubuntu One läggar dina data i molnet

07 Okt

Som en ny egenskap i Ubuntu 9.10 Karmic Koala kommer det att finnas en möjlighet att använda Ubuntus molntjänst, Ubuntu One. Nu vet jag inte riktigt vad man ska förstå med molnet, det har ett par olika definitioner. Men här handlar det om en tjänst där man gratis kan spara och synkronisera 2GB data. Om man använder Ubuntu, förstås. Är man villig att betala för tjänsten, kan man komma att få utrymme på 50GB. Det är alltså en i grunden kommersiell tjänst.

Det har sedan några år funnits platser på nätet där man kan lagra personliga data. I en del fall kan man få ett konto för en begränsad mängd data helt gratis. För att få mer måste man betala en slant. Det här är Ubuntu version av en sådan tjänst.

Att spara sina data känns ganska enkelt att förstå. Men synkronisera? Det innebär att du kan ha samma innehåll på flera olika datorer som kör Ubuntu. Förutom att kunna spara och synkronisera data, finns det också en möjlighet att dela ut mappar så att även andra kan komma åt innehållet. Det kan ju vara bra om man har något gemensamt projekt.

Tjänsten har ännu bara varit öppen för speciellt inbjudna och de som har ett konto på Launchpad. Men nu kommer även andra att att få ta del av den här möjligheten.

Jag har sedan slutet av juni prövat det här. För den som undrar, kom jag med tack vare ett konto på Launchpad, inte för att jag har några kontakter på Ubuntu. Min erfarenhet så här långt är att det fungerar bra att spara data. Eftersom jag kör Ubuntu 8.10 på den andra datorn, har det inte varit möjligt att pröva synkroniseringen.

Vad jag har fått göra är att installera det klientprogram som behövs. Vid installationen skapades mappen Ubuntu One i min hemkatalog. Där lägger jag de data som ska sparas. Sedan dyker det upp ett mörkt meddelande upp till höger på skärmen som talar om att filerna uppdateras. Man kan också logga in till sina filer från Ubuntu Ones webbsida.

Det är inte så mycket data jag har lagrat så här långt. Men det kan nog bli mer. Den senaste veckan har jag i en av utnyttjat mappen på ett nytt sätt. Jag har gjort en av undermapparna till ett förråd för revisionshanteringssystemet Git. Där har jag inte nog källkod, för jag kan inte programmera, men väl en text jag jobbar med just nu. Även det här har funkat bra. Filerna uppdateras som de ska.

Det enda jag har tyckt varit märkligt, är att programmets ikon, som lägger sig till höger i den övre panelen, försvinner ibland. Men det verkar som om den ska göra det. För så fort jag ändar någon fil, så uppdateras den. Annars har den för mig varit buggfri. Bra jobbat alla på Ubuntu!

Mer information kan du även hitta på wiki.ubuntu.com.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 oktober 2009 i Dator, Internet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
