RSS

Program som jag använder men som inte är standard i Ubuntu

12 Sep

Något annat som de kört på Planet Ubuntu ett tag, är vad man kör för program som inte finns med som standard i Ubuntu. Det handlar alltså om program som man själv har installerat. Här är min lista på ofta använda program som inte är standard i Ubuntu. Men jag har för mig att alla finns i paketförrådet och kan installeras med Pakethanteraren eller Lägg till/ta bort.

aMSN Den version av Pidgin som finns i Jaunty har inte stöd för video. Därför tvingas jag använda aMSN när jag vill använda webkameran.
Liferea För att läsa nyhetsflöden på nätet.
Ljudskivsextraheraren sound-juicer, för att rippa CD-skivor.
VLC En mediaspelare som är bättre än Totem.
DOSBox För att spela gamla MS-DOS-spel, ffa Settlers 2.
Virtualbox Använder jag för att köra virtuella maskiner och testa olika versioner av Ubuntu eller helt andra operativsystem.
Getting things Gnome Att-göra-lista för att få saker gjorda.
Shutter För att ta skärmdumpar av program så jag kan visa dem här på bloggen.
Terminator En lite mer avancerad terminal.
Labyrinth Gör tankekartor.
Fontmatrix Hantera mina fonter.
Fonty Python Hantera mina fonter.
Cheese Skapa filmer och ta kort med webkameran.
Taxmaker För att skriva dokument i LaTeX. Men jag använder även GEdit och VIM.
Teatime För att mitt té ska dra i rätt tid.
vnstat Hålla koll på hur mycket jag surfar när jag kör det mobila bredbandet.
Gufw För att ställa in brandväggen.
Scribus Desktop Publishing.
Inkscape Vektorgrafik.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 12 september 2009 i Dator

 

Etiketter:

Kommentera

 
