RSS

Sprit till barnen medel mot svininfluensa?

26 Aug

På tal om svininfluensa och andra otrevliga sjukdomar, läser jag i tidningen Apoteket 3/2009 om att man har studerat effekterna av användningen av handsprit på dagis. Man lyckades få ner sjukfrånvaron med 12 procent när även barnen fick använda handsprit. Själv har jag använt handsprit i ett par år nu och jag vet inte om jag har hållit mig friskare för det.

Man kanske ändå. För det är inte bara bakterier man tar kol på med sprit. För alkohol dödar även virus, som t ex svininfluensa. Och det verkar vara något som folk har tagit fasta på till den grad att handspriten tar slut på Apoteket. Och det här har tydligen varit en ökande trend i flera år.

Själva grejen med handspriten är att man måste ha torra händer när man använder det. Det har inte samma effekt om händerna är fuktiga. Därför ska man först tvätta med tvål och vatten, sedan torka sig ordentligt. Först därefter använder man handspriten.

Ännu har man tydligen inte hittat några biverkningar av att barn använder handsprit. Förutom då att man vid överanvändning kanske också tar död på den naturliga bakteriefloran, den vi måste ha för att må bra. Dagen handsprit är dessutom återfettande på ett sätt som inte tvål och vatten är. Det ska alltså inte torka ut huden, även om jag hört arbetskamrater som sagt ett de blir torra.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 26 augusti 2009 i Jobbet

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Sprit till barnen medel mot svininfluensa?

  1. eco chic

    26 oktober 2009 at 14:04

    Jag och min familj har blivit mycket noggrannare med handhygienen, vilket jag kan tacka svininfluensa-hotet för, inget dåligt som inte har något gott med sig. Jag menar, en bra handhygien minimerar ju även risk för annan smitta!

     
    • Maths

      26 oktober 2009 at 17:17

      Inget ont utan att det har något gott med sig, brukar man säga. Och visst är det bra med en rimlig hygien. Men inte heller här får väl gå till överdrift.

      Med det jag tror mig vet nu, så är det nog fram för allt det andra som man skyddar sig bäst mot med handsprit. Om någon nyser och du står i närheten, då för du en stor smittdos. Så det är väl bakterier man får på händerna som man fram för allt tar död på.

       

Kommentera

 
