RSS

Tangentbordsgenvägar kan motverka musarm

23 Aug

I början av datorernas existens fanns bara tangentbordet, om ens det. Allt man gjorde på datorn skedde med kommandon och tangentbordsgenvägar. Men så kom någon på hur man skulle skapa ett pekdon, musen. Då började eran för åkomman musarm. Jag har sedan en tid haft ont i den högra handleden. Det kan säkert bero på flera olika anledningar. Men det känns lite märkligt att det onda dök upp när jag hade köpt mig en liten liten USB-mus till min bärbara dator. Så jag tar det här som ett tecken på att jag istället för musen ska använda mig av tangentbordsgenvägar.

Därför har jag nu kollat upp på min Ubuntu 9.04 vilka tangentbordsgenvägar som finns. Man hittar dem i meny System – Inställningar – Tangentbordsgenvägar. Det går också ändra de som finns och även skapa nya, om man vill.

Enskilda fönster
Alt+Mellanslag Visa fönstermenyn, som innehåller flera alternativ.
Alt+F4 Stäng fönster. En del program använder Ctrl+W eller Ctrl+Q för att stänga sina fönster. Men det här ska fungera på alla fönster.
Alt+F7 Flytta fönster på skrivbordet. Använd piltangenterna för att flytta och Enter för att bekräfta.
Alt+F8 Ändra storlek på fönster. Använd piltangenterna för att ändra storleken och Enter för att bekräfta.
Alt+F9 Minimerar fönster.
Alt+F10 Växlar mellan helskärmsläge och fönsterläge.
Skift+Ctrl+Alt
+vänsterpil
Flytta fönster till arbetsyta till vänster.
Skift+Ctrl+Alt
+högerpil
Flytta fönster till arbetsyta till höger.
Fler fönster
Alt+Tabb Förflytta sig mellan fönster med en ikonvy. Öppnar även minimerade fönster.
Alt+Esc Förflytta sig mellan fönster direkt. Öppnar även minimerade fönster.
Alt+F6 Förflytta sig mellan olika fönster i ett program. Användbart med program som Gimp.

Har du öppnat Gimp kommer du bara att se en ikon när du vill växla fönster. Därför går det inte att använda de två första alternativen.

Paneler och skrivbord
Ctrl+Alt+Tabb Förflyttar sig mellan paneler och skrivbord.
Ctrl+Alt+D Visa skrivbordet, dvs minimerar alla fönster.

De paneler som brukar finnas är den övre och den undre. För att sedan förflytta sig mellan ikonerna i t ex den övre panelen, använder man Skift+Tabb eller piltangeterna.

Arbetsytor
Ctrl+Alt+
vänsterpil
Byt till arbetsytan till vänster.
Ctrl+Alt+
högerpil
Byt till arbetsytan till höger.

Arbetsytor är något väldigt Linuxaktigt. Istället för ett skrivbord kan man alltså ha flera arbetsytor. Hur många arbetsytor du vill ha kan du ställa in om du högerklickar på växlaren för arbetsytor till höger i den nedre panelen. Du kan också flytta dina fönster mellan arbetsytorna eller låta ett fönster finnas på alla ytor.

Menyer
Alt+F2 Visa rutan Kör
Alt+F1 Visa menyn Program. Med piltangenterna går det sedan att även gå till Platser och System, samt ner i respektive meny.
Diverse
Ctrl+Alt+L Låser skärmen.
Ctrl+Alt+Delete Loggar ut.

Naturligtvis har även de olika programmen sina egna tangentbordsgenvägar, men de tänker jag inte ta upp här. Men trycker du Alt+A brukar Arkivmenyn öppnas. Titta efter bokstäver som är understrukna och använd dessa med Alt-tangenten.

Nu ska jag göra om det här till en fusklapp och ha bredvid datorn. Och så hoppas jag att min onda handled blir bra! Men jag får nog sitta inte fullt så länge vid datorn. Kanske även installera programmet Workrave för att få in pauser. Eller så skaffar jag mig ett liv, helt enkelt.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 augusti 2009 i Dator

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

 
