RSS

Svininfluensaepidemi i höst?

23 Jul

Just nu är det sommar och jag är på semester. Inga orosmoln syns på himlen, bara regnmoln. Men prognoserna tränger sig på. Ännu vill jag inte ta till mig hösten. Förkylningar åker jag alltid på, men vad händer om det blir en rejäl svininfluensa? Det känns tungt att tänka på.


Det lär inte spela någon roll vilka hygienrutiner vi har. Vi ska naturligtvis ha en hög nivå. Men går folk omkring och hostar och nyser, lär ändå barn och vuxna bli sjuka. Mycket handsprit lär det bli! Tidigare år har jag inte tagit något vaccin, men frågan är om jag inte ska göra det i år. Frågan är bara hur effektivt det är?

Omsorg och vård är klara riskyrken. Vad händer när även personalen drabbas hårt? Om då även våra vikarier är sjuka? Vid det värsta scenariot lär landet gå på knäna och vi på dagis likaså. Hur förbereder man sig för något sånt? Jag har ännu inte varit med om att något ställe jag jobbat på 2000-talet har behövt stänga på grund av brist på personal, även om det varit nära ett par gånger.

Det har kommit en del signaler om hur det ska lösas penningmässigt för föräldrarna. Om stugan stängs av smittskyddsläkare kan ersättning från försäkringskassan utgå. Men vid personalbrist, vad händer då? Nu ska vi inte ta ut något i förskott. Situationen behöver kanske inte bli så svår. Men politikerna lär få tänka till hur de ska hantera en epidemi.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 juli 2009 i Jobbet

 

Kommentera

 
