RSS

Groda på gården

30 Jun

Ännu en varm dag. Vi är alla lite sega p g a värmen, även barnen. En bit ifrån mig är det en stor grupp barn, några med cyklar. Bredvid en brunn, precis intill barnen, ser jag plötsligt något som rör sig. Något litet och grönbrunt. En groda! Där, mitt på gården bland alla barnen, och den lever fortfarande.

Jag undrar var den kom ifrån? Vår gård ligger alldeles intill skogen och i den finns ett kärr där grodorna bor. Men hur hade den kommit in på gården? Kom den från brunnen?

Hur som helst så ropar jag att det är en groda och går fram för att skydda den från fötter och cykelhjul. Några barn kommer och tittar innan den hoppar iväg in i en torr sandlåda med en klätterställning, där den tillfälligt tar skydd. Vi står där och tittar på varandra, grodan, barnen och jag. Jag håller barnen en bit ifrån för att de inte av misstag ska skada grodan och för att alla ska se. Barnen står runt omkring och tittar. Tänk vilken naturupplevelse på nära håll! Och en liten lektion i att visa naturen respekt. Var försiktig så ni inte gör grodan illa!

I olika omgångar hoppar den vidare, ut ur ringen av barn. Jag ser till att den alltid har en öppning mellan barnen och tillslut har den kommit fram till staketet. Den hoppar under och stannar en stund bredvid parkvägen, liksom för att kolla om det kommer någon. Så hoppar den i ett svep över vägen, in i skogen. Barnen ropar hejdå och återgår sedan till sina lekar på gården.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 juni 2009 i Jobbet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
