RSS

Röststyrd friskanmälan

16 Jun

Nu för tiden sjukskriver jag mig till ett externt företag, inte till arbetsplatsen. Efter att ha slagit numret, anger jag en siffra som motsvarar sjukanmälan och så hamnar jag hos en sjuksköterska. Det känns bra. Och företaget meddelar mina chefer. Men friskanmälan var en helt ny upplevelse.

Först förstod jag inte vad jag skulle göra. Jag visste vilka uppgifter jag behövde ange. Men hur? Jag gjorde som jag har vant mig de senaste åren: jag började knappa in dagens datum och tänkte avsluta med fyrkant. Men det var tydligen fel. För jag fick höra samma meddelande som jag hört för en stund sedan. Hur skulle jag göra?

Jag prövade då något nytt. För det kunde väl ändå inte vara så att … Jag sa: ”Imorgon”. En röst svarade då: ”Du friskanmäler dig från och med imorgon. Stämmer det!”. Bingo! Hela processen är röststyrd! Det kändes som och något nytt och väldigt hightech. Sedan gick det galant att ange de andra uppgifterna.

Över huvud taget känns det här sättet att sjuk- och friskanmäla sig väldigt bra. Det ger mig vid första sjukanmälan en chans att få lite råd och tips. Låt vara att de stackarna som svarar jobbar på ackord och säkert är stressande, men det var inget jag kände av. Och det är ändå medicinskt utbildad personal. Lika så ringer de upp efter tre dagar och undrar hur jag mår. Vad jag slipper är att chefen ringer upp, stressad och med taxametern tickande för vikarien, och undrar hur jag har tänkt mig. Den som ringer är någon som primärt ska bry sig om min hälsa, inget annat.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 juni 2009 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.