RSS

Empathy ny IM-klient i Karmic Koala?

16 Jun

Inför släppet av nästa version av Ubuntu, 9.10 Karmic Koala som kommer i oktober, diskuteras det lite om man ska ersätta IM-klienten Pidgin med GNOME:s Empathy. Jag hittade det här och här. Det här verkar vara en pågående diskussion, för den var tydligen tänk att vara med i Ubuntu 8.10. Men den går att testa redan nu.

Empathy (Telepathy) verkar vara Pidgin, men den ska vara enklare än Pidigin för nybörjare. Enkelheten är ett argument för att ha Empathy som standard IM-klient. Förutom chatt med Pidgin, ska den tydligen också kunna ersätta Ekiga för internettelefoni. Desktoplinux.com har lite mer information.

Börja med att lägg till följande bland programvarukällorna.

deb http://ppa.launchpad.net/telepathy/ppa/ubuntu jaunty main

Importera sedan en nyckel.

sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com FA3A1271

Uppdatera paketlistorna.

sudo apt-get update

Det ska nu gå att komma åt den senaste versionen av programmet och installera det.

sudo apt-get install empathy

För att kunna använda teman, installera även libwebkit-dev

Efter installationen hittar du Empathy under menyn Program – Internet – Empathy.

Jag fick en möjlighet att importera mina konton från Pidgin. Klickade OK för det och stängde Konto-fönstret. Men ingenting importerades! Jag undrar om det är en bugg? Jag fick skapade kontona för hand. Några bilder hur det går till, hittar man på helpforlinux.blogspot.com.

Har bara testat en stund, men det känns väldigt mycket som Pidgin. Så jag vet inte om man skulle vinna på att byta. Jag är inte heller någon super-tweakare, så för mig skulle bytet bli lätt.

Uppdatering Läs min recension.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 juni 2009 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
