RSS

Typsnittsvisaren för GNOME tillbaka i Ubuntu 9.04

30 Apr

Jag skrev för inte så länge sedan att gnome-font-view, Typsnittsvisaren, inte fanns med i Ubuntu 8.10. Då verkade det som om den inte skulle finnas med på ett tag, för ingen ville ta tag i det projektet. Nu upptäcker jag till min förvåning och glädje att den har kommit med i Ubuntu 9.04. För jag vet inte att jag har installerat den själv.

Typsnittsvisaren kan man använda om man i Nautilus går till en mapp med fonter. Där högerklickar man på den fil man vill titta på och väljer Typsnittsvisare. Då öppnas ett fönster där man kan få en förhandstitt på fonterna.

Det är inte mycket man kan göra, men vill man bara se hur fonten ser ut, då funkar den. Du kan se om fonten innehåller de svenska tecknen å, ä och ö, samt hur den ser ut. Vill man göra lite mer ska man istället använda program som Fontmatrix eller Fonty Python.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 april 2009 i Dator

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
